Nöjesnytt Växjö 1
BREATH OF THE WILD E fter en 100-å rig dvala vak
nar Link upp i en grotta, utan kläder eller nå gon utrustning. I den nå got mörka grottan ser man ett blå tt sken på nå got som liknar en piedestal och man fattar på en gå ng att det är dit man ska gå . Här få r man sin Sheikah Slate som kommer vara den viktigaste ägodelen man har, den hå ller reda på kartor, utrustning, uppdrag, specialförmå gor… ja, allt du kommer att behöva. Efter att ha tagit sig ur grottan öppnar Hyrule upp sig framför ens ögon och här börjar äventyret. Hyrule är helt enormt, men innan man kommer å t den stora världen må ste nå gra små uppdrag lösas. Det här är en väldigt snygg lösning på det som oftast brukar kännas som ett hinder i andra spel nämligen upplärningsfasen. I stället för en träningsbana eller en massa text få r man helt enkelt bara göra det. När man väl tagit sig förbi denna lite linjära, men ändå helt valfria, upplärning få r man tillgå ng till hela Hyrule och det är massivt och du kan göra precis hur du vill. Det är just det här som gör ”Breath of the Wild” så fantastiskt, visst det finns oändligt må nga “open world”-spel men inget som riktigt greppat tag i mig som detta. Miljöerna är vackra och det finns nå gonting att utforska bakom varje hörn och oftast leder det till nå gon typ av belöning. Ibland kan det dock kännas lite för överväldigande och man vet inte riktigt vad man ska göra, men då är det bara att välja en riktning och börja springa och se vad som händer. Historien är den som vi alla känner igen… ni vet den om prinsessan som ska räddas, men den här gå ngen drivs den framå t av minnen som kommer till en när man besöker en viss plats. Till skillnad frå n tidigare spel i serien så behöver man inte göra nå gonting i nå gon särskild ordning utan hur man gör det är helt upp till dig själv. Självklart finns det saker som funkar bättre i vissa situationer än andra och det är bra om man har dessa saker, men har man inte det finns det oftast en annan lösning på problemet. Det finns heller inte nå gra riktiga tempel på samma sätt som i tidigare spel i serien, utan den här gå ngen är det stora bestar som tagits över av ärkeondingen Ganon. Bestarna kan jämföras med templen i tidigare spel, men är betydligt mindre och är som ett enda stort pussel… men med en boss i slutet så klart. Även om historien är den drivande faktorn är det inte riktigt den som få r en att vilja fortsätta. Det finns så mycket annat att utforska och i det här spelet kan man verkligen säga att det är resan som är må let… och vilken trevlig resa det är. I TEXT: CARL LINNÉ THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD (WII U, NINTENDO SWITCH) BETYG: 5 SPELNYHETER GRUNDAREN AV OCULUS VR PALMER LUCKY LÄMNAR FÖRETAGET Palmer Lucky, en av de mer framstå ende personerna bakom Oculus Rift, har lämnat företaget som bara efter ett par å r blev uppköpta av Facebook för närmare 18 miljarder kronor. Palmer jobbade kvar på Oculus efter att det blivit uppköpt, men nu har han alltså lämnat bå de Facebook och Oculus bakom sig. Det framgå r inte helt tydligt om han lämnat självmant eller om han få tt gå av någon annan orsak. 150 GAMESTOP-BUTIKER STÄNGER OCH 35 NYA ÖPPNAS Gamestop kommer att tvingas stänga 150 butiker runt om i världen på grund av “svikande” försäljning bå de på hå rd och mjukvara. Trots att det släppts nya konsoler som Playstation 4 PRO och Playstation VR minskar hå rdvaruförsäljningen med lite över 29 % och spelförsäljningen minskar med cirka 19%. Samtidigt meddelar man att det planeras att öppna 35 nya butiker. Om Sverige på verkas av detta beslut framgå r inte. 90 | nöjesnytt