På Gränsen 1
LEDARE ” Det säkerhetspolitiska läget påverkar i
allra högst grad tullverkets verksamhet varför det är viktigt att Tullverket nu finns med som en naturlig part när de samhälleliga åtgärderna mot sprängningar och skjutningar ska omsättas i praktisk verksamhet.” En intensiv avtalsrörelse väntar S å har vi då redan avverkat en månad in på det nya året. Ett i allra högsta grad intressant år som beskrivits som ett ”superavtalsår” då avtalsrörelsen 2025 omfattar i stort sett hela arbetsmarknaden. Sammanlagt ska strax över 500 löneavtal omförhandlas för drygt 3,4 miljoner anställda. För vårt vidkommande pågår arbetet för fullt med att i förbundet och gemensamt inom OFR arbeta fram ett yrkande. Givet ordningen på arbetsmarknaden så har facken inom industrin (Unionen, Sveriges ingenjörer och IF Metall), redan före jul lämnat sina yrkanden formade utifrån sina bedömningar att det i år finns utrymme att hålla fast vid den högre löneökningsnivån från förra avtalsrörelsen. Den svenska konkurrenskraften är stark och har fortsatt att utvecklas positivt de senaste åren. Svenska industriföretag har god lönsamhet, och vinstandelen i industrin ligger på en historiskt hög nivå. Det finns, enligt facken inom industrin, inga skäl att öka företagens vinster ytterligare på lönernas bekostnad. Dessutom ökar lönerna i våra konkurrentländer i Europa i en högre takt jämfört med perioden före pandemin. Facken bedömer att deras krav om löneökningar med 4,2 procent leder till att lönerna i svensk industri kan öka i takt med Europa. När förhandlingarna inom industrin är färdiga och det s.k. märket är satt följer förhandlingar inom övriga sektorer. Parterna inom staten växlar sina yrkanden innan midsommar. Den 1 mars ska myndigheterna överlämna sina underlag för perioden 2026 -2028 och med Riksdagens beslut i december om budgeten för kommande år färskt i minnet där såväl Tullverket som Kustbevakningen på långa vägar inte fick gehör för de äskanden man lämnade förra året är det nu än viktigare att myndigheterna tydligt redogör för behoven av förstärkningar och lika tydligt beskriver konsekvenserna vid uteblivna resursförstärkningar I detta sammanhang kan inte heller bortses från vikten av att till Regeringen adressera behovet av att framgent ha förutsättningar att kunna attrahera, rekrytera och behålla rätt kompetens för att fortsatt kunna växa i takt med de uppdrag som åläggs myndigheterna. Läget för Kustbevakningen, som givet sitt breda uppdrag 5 nu också i allt större utsträckning ska fokusera på konsekvenserna av det säkerhetspolitiskt allvarliga läge vi befinner oss i, är fortsatt ansträngt. Det säkerhetspolitiska läget påverkar i allra högst grad tullverkets verksamhet varför det är viktigt att Tullverket nu finns med som en naturlig part när de samhälleliga åtgärderna mot sprängningar och skjutningar ska omsättas i praktisk verksamhet. Som TULL-KUST under många år framhållit är Tullverket en viktig och central aktör i dessa sammanhang där vikten av att fortsatt kunna växa i takt med de samhällsviktiga uppdrag som åligger myndigheten är avgörande. I min förra ledare tog jag upp frågan angående säkerhetskyddsprövningar där nu utredaren överlämnat sitt betänkande. Som befarat var förslaget till en förbättrad process för säkerhetsprövningar otillräckligt, och når inte ända fram för att säkerställa förtroendet för och insynen i prövningen. Det är den gemensamma slutsatsen TULLKUST och övriga fackförbund inom den statliga förhandlingsorganisationen gjorde. Jag kan konstatera att det med förslaget fortfarande saknas tydliga regler för hur säkerhetsprövningar ska göras men välkomnar att utredaren föreslår att säkerhetsprövningar ska kunna överklagas, men beklagar samtidigt att det inte ska göras i en domstol. Johan Lindgren Förbundsordförande