Bumsen 1
Den minst sagda luxuösa motorutställningen – Conc
orso d’Eleganza Villa d’Este – går av stapeln varje år vid Comosjön i norra Italien. BMW sponsrar arrangemanget samt ställer ut en bil och en motorcykel, naturligtvis alltid specialbyggda solitärer. I år är det 80 år sedan BMW R 5 presenterades och därför beslöt man det minst sagt lämpligast att hylla den då så tekniskt framstående R 5:an med ett R 5 custombygge, uppdraget gick till... bröderna Norén i Bro! Utsökt läderarbete. TEXT HAGEN HOPP ML 2650962 FOTO BMW PRESS mmage! B MW R 5 byggdes enbart under två år, 1936-37, men när den presenterades var den en väldigt teknisk framstående nykonstruktion, bl.a. hade man lagt den pressade plåtramen på museihyllan, i alla fall när det gällde tvåcylindriga boxermodeller, R 5:an kunde stoltsera med en ramkonstruktion bestående av koniskt dragna ovalrör. Till detta kom den justerbara teleskopgaffeln och ventilerna styrdes av två kedjedrivna kamaxlar. Mycket av inspirationen till den sportiga R 5:an hade hämtats från företagets produktionsracingmaskiner och än idag är R 5:an mycket populär i veteranracingsammanhang. För att få närmare information om denna R 5-hyllning än den som fanns i BMW:s pressmaterial besökte jag helt enkelt byggherrarna ute i Bro, några mil väster om Stockholm, och vid pressläggningen av denna Bumsen hade inga andra från media gjort detta. Ronna Norén tog emot med en kopp kaffe och efter en stund anslöt även hans bror Benna. Av naturliga skäl var min första fråga, och undran, varför just de fick detta prestigefyllda uppdrag av BMW? – Jag och Ola Stenegärd, BMW:s svenska chefsdesigner, har känt varandra sedan början av 1990-talet då vi var med i samma motorcykelklubb i Hässelby och hojar har vi alltid byggt, svarar Ronna helt naturligt och fortsätter. – Som du också vet blev vi för två år sedan erbjudna av BMW att bygga om en R nineT, vi döpte den till ”The Stockholm Syndrome” och på den vägen är det. Självklart är det inte riktigt så enkelt att få liknande av BMW, man måste naturligtvis besitta både kunskap och kompetens men framför allt kunna visa detta i form av otaliga kvalitativa byggen, bröderna Norén har verkligen gjort detta genom åren. Jag försökte också dra ur dem huruvida dessa två projekt var de enda de gjort åt BMW, där blev plötsligt de annars så pratglada bröderna betydligt mer tystlåtna, det skulle inte förvåna mig om de har minst en till designstudie på sitt samvete, kanske en ny Cruiser? – Diskussionerna om detta projekt kom igång på allvar så sent som i januari 2016 och bygget skulle vara färdigt i början av maj för fotografering med följande transport till Comosjön för att ställas ut helgen den 20-22 maj, det blev dygnetruntjobb under några veckor, stönar Ronna vid blotta hågkomsten. Nåväl, ingen inblandad i projektet hade en aning om hur svårt detta projekt egentligen skulle bli, dessutom med en minst sagt pressad tidsram. Beslutet att inte bygga på en modern maskin som utgångspunkt utan äkta vara vad gällde motorn fick många BUMSEN 3 – 2016 17 Bumsen 3-16.indd 17 16-06-16 23.34.40