Bumsen 1
inblandade att få kalla kårar efter ryggraden. R
5:or dräller det inte av och att slakta en komplett maskin var det aldrig fråga om. Sebastian Gutsch är inte bara en BMW-entusiast, han tävlar också med R 5:or och nyproducerar motordelar, bl.a. aluminiumcylindrar med nikasilbehandlade lopp. Sebastian hade ett raceskadat motorblock och fick till uppgift att plocka ihop alla delar till motorn, Ronnas gamla kompis Perka, som alltid tas in till sådana här stressade projekt, fick montera ihop det hela till en fungerande R 5-motor. Bennas bidrag är bl.a. alla blankpolerade motordelar som han fräst ut ur ett enda aluminiumblock, bl.a. bröst- och ventilkåpor. Kompressorhuset är också det fräst ur ett stycke men innanmätet har försetts med en standardkompressor från JM Tech i Stockholm. Fräst är också den 25 mm breda distansen mellan motor och växellåda. För att kunna driva kompressorn från en påmonterad remskiva på aluminiumsvänghjulet var denna distans nödvändig. Motorn är försedd med standardkolvar då högkompressionskolvar inte behövs vid det laddtryck en kompressor ger. Motorn har moderniserat en aning under skalet och här talar vi om en koppling från en BMW R 80 samt elektronisk tändning. Amalförgasare var standard på R 5:orna och licenstillverkades i Tyskland. Skulle man få tag på ett original idag får man gräva mycket djupt i fickorna, men det finns faktiskt en lösning och den är så enkel att det bara är att kontakta Amal så går det att få nytillverkade och det har denna hommage! Den tvåcylindriga 500-kubikaren i R 5:an gladde sina ägare med en effekt av 24 hk. Hur mycket den kompressormatade R 5-hommagen levererar har man ännu inte mätt upp men troligen runt 60 hk och till detta bidrar det endast lätt dämpande avgassystemet från Roland Sands Design. TX kr Endast de främre ramrören är original från någon BMW-modell, resten är specialtillverkade av Ronna. R 5 hade en stel bakram och så ser det också ut att vara på denna hommage, inget kan vara mer fel. – Diskussionerna på sociala medier har varit mycket intensiva rörande detta och en mängd självutnämnda specialister, visserligen tekniskt kunniga men de har aldrig byggt en hoj, har med absolut säkerhet hävdat att denna hommages bakram är stel, jag vet ju hur mycket jobb det ligger bakom innan allt fungerade smärtfritt, skrattar Ronna. – Öhlin åtog sig att bygga bakhjulsfjädringen och vi fick säkert prova tio olika hårdhetsgrader innan vi blev helt nöjda, detta beror bl.a. på att hojen är så lätt som 160 kg, skrattar Ronna åter. Framgaffeln är tillverkad av Bennas företag, Tolle Engineering, fälgarna kommer från Morad och är ekrade av Sigge, en gammal Triumphhandlare i Stockholm. Både bakre och främre bromsskivor med ok fick naturligtvis Acke Risings firma ISR-brakes förtroendet att leverera. De tillhörande bakvända reglagen svarar Benna för. Instrument är denna hommage helt befriad från men även om det lär vara väldigt få som kommer att få upplevelsen att köra denna maskin så skall man ändå sitta bekvämt och den detaljen har man inte heller sparat på. Lädersadeln är färdigställd av Dyrviks läder i Örebro efter BMW:s önskemål, bl.a. med R 5-hommageloggan. – I vilken färg är hojen egentligen lackad?, frågar vi efter ha att studerat bilderna på denna hommage ett antal gånger. – Allt är svartlackat utom tank och bakskärm, svarar Ronna och fortsätter. – Den borstade ståltanken har svartlackade sidor men är tonad mot nästan transparent i mitten så att den borstade ytan framträder mer och ger en markant lyster i solsken. Tankens ovansida är tonad åt det gula hållet. Det är föreskrivet att deltagarna på Concorso d’Eleganza Villa d’Este kör in sina fordon och oftast har man enbart 15 sekunder på sig från presentation till motorstart och många chefer är då väldigt nervösa för att allt inte skall fungera och till detta finns det fog, det har nämligen hänt men inte när R 5-hommage gjorde entré, där hade bröderna Norén ansvaret. Till höger några av skisserna Ola Stenegärd tog fram inför bygget, men naturligtvis blir det ständiga kompromisser och spontana lösningar under byggets gång. O kr Ju mer man granskar detta bygge imponeras man av designen, detaljarbetet och alla smarta lösningar. En customhoj i absolut världsklass! BUMSEN 3 – 2016 BUMSEN 3 – 2016 19 Bumsen 3-16.indd 19 16-06-16 23.34.45