Bumsen 1
:s med påmonterade cylindrar och toppar! Det hela
ger ett någon overkligt intryck och egentligen skulle hela förfaringssättet höra hemma hos någon vedbolackare, bilderna visar dock med allt tydlighet vilket proffsjobb som utförts och vilket sinne Ronna har för det estetiska! – Ståltankar har man tillverkat hur många som helst men detta är den första aluminiumtank jag har på mitt samvete, ler Ronna förtjust. Tanken är uppbyggd av flera små sektioner och har fått en putsad slutfinish. I detta byggskede kunde allt börja monteras samman till vad som skulle bli den läckra caféracer som syns på bilderna i artikeln. R nineT:s USD-gaffel försågs dock med ett 18” framhjul till skillnad mot 17”- hjulet på en original nineT medan GS:ns 19”:e skräpar i något hörn. – Det var bara för att få det rätta klassiska racerstuket, myser Ronna och ger 18”:n en blick. GS:ns 17” bakhjul behölls men försågs med en fet 5,5” fälg och skoddes med ett 180 däck med 55 profil. I övrigt är bakbroms, drivlina, växellåda och motor helt R 1150 GSoriginal. Skivor och bromsok fram är nineT-original, för att reglera dem har Tolle Engineering, som drivs av Ronnas bror Benna Norén, justerat ISR-reglagen på styret till eget stuk. Instumenten består av en enkel men ren mätare från tyska motogadget. Den ser ut att vara analog och är det också vid hastighetsangivelse, all annan information är digital. Hela avgassystemet är nytt och Aluminiumfastback är skruvad direkt på bakramen. Detsamma gäller den läderklädda dynan. ljuddämparen kommer från italienska Spark. Bakre stötdämparen är en modifierad nineT-dämpare. Luftfiltret har ersatts med två K&N-filter monterade direkt på spjällhusen. – Jag sparade säkert 15 kg genom att ta bort ABS-enhet och katalysator, den väger nu in på 190 körklara kilon, stoltserar Ronna. Ronna har bevisat att man med ”relativt enkla medel” kan konvertera en Teleleverhoj till en riktigt häftig caféracer, dessutom i gammal klassisk stil! Motor, växellåda och drivlina är original från R 1150 GS. Detsamma gäller bakre bromsskiva med ok. Fotpinnar och luftfilter är dock utbytta. BUMSEN 3 – 2016 BUMSEN 3 – 2016 23 Bumsen 3-16.indd 23 16-06-16 23.34.57