Bumsen 1
Resterande pass ägnar vi åt att öva gaskontroll o
ch motstyrning. Att använda gasen mjukt och ge gas tidigt i kurvan ger dig bättre stabilitet och väggrepp. Att ta ned hastigheten tillräckligt före kurvan så att man kan ge gas genom kurvan. Att förstå och tillämpa motstyrning gör att du bättre och mer exakt kan styra MC:n. Vi diskuterar också hur våra reflexmässiga överlevnadsreaktioner försämrar möjligheterna att använda dessa körtekniker. 2. Spårval. Vi lär oss att använda vägen och anpassa körningen till rådande förhållanden. En viktig del i detta är aktiv blickstyrning där vi bl.a. lär oss att använda blicken för att komma dit vi vill. Vi provar också hur olika svängpunkter påverkar det spår man får genom och ut ur kurvan. Vi diskuterar också hur våra reflexmässiga överlevnadsreaktioner försämrar möjligheterna att använda dessa körtekniker. 3. Människan. I steg 3 lär vi oss hur man använder sina sinnen på ett mer aktivt sätt i sin MC-körning. Vi tränar på avslappnad körställning, att vara lös i armarna och förankrar sig med knän och ben på MC:n. Även här diskuterar vi hur våra reflexmässiga överlevnadsreaktioner försämrar möjligheterna att använda dessa körtekniker. I alla kurssteg reflekterar vi över och diskuterar hur teorierna och övningsmomenten kan tillämpas i trafik på väg så att vi minskar riskerna för tillbud och olyckor där. Hur började då detta i BMWklubbens D10? Man kan säga att vår Knix-verksamhet började 2005. Då var dåvarande DO Lennart Jansson på MCmässan i Göteborg och diskuterade Knix med SMC, eller B&K som det kallades då. SMC tyckte det var bra att BMW-klubben skulle börja arrangera Knix. Ordnade BMWklubben en bana att köra på och kursdeltagare så skulle SMC bistå med instruktörer. Tillsammans med Matz Rosenqvist och Clas Johansson letades en lämplig bana upp. Det blev Borås Motorstadion i Viskafors. Premiäråret för Knix i D10 blev redan året därpå då tre kurser genomfördes. Samma år gjorde Lennart en resa norrut och passade då på att köra på Rörken och fick då se hur Stockholmarna genomförde sina Knix-kurser. Efter det knöts fler i D10 till gruppen som arrangerar förarutbildning. Samarbetet med SMC har fortsatt. Efter hand har ett flertal medlemmar utbildats av SMC till både GI (grundinstruktör) och AI (avancerad instruktör). BMWklubben har fortsatt hålla tre Knix-kurser per år på banan i Viskafors. Vi har stöttat SMC Västra Götaland med vår arrangörskompetens och med instruktörer så att de fr.o.m. 2012 kunnat hålla Knix på Glimmingebanan i Uddevalla. Därmed har utbudet av Knixkurser i Västra Götaland ökat från noll st./år 2005 till 5-6 st./år 2012 och framåt. Att döma av anmälningstrycket skulle vi kunna anordna fler kurser, det skulle dock kräva mer bantid och fler instruktörer. Svårast är att hitta mer bantid. I år har vi tyvärr inte fått ihop till fler än fyra tillfällen tillsammans med SMC, huvudsakligen p.g.a. få tillgängliga banor och hög beläggning på dessa. D10 har ett mycket bra samarbete med banägaren i Viskafors. P.g.a. miljökraven (buller) från kommunen på banan får den endast användas varannan helg. Eftersom många aktiviteter skall få plats på anläggningen så blir det en kamp om de tillgängliga tiderna. Tyvärr jämställer kommunen bullermässigt våra knixkurser med tävling och träning på motorcrossbanan, därför får vi inte heller köra på de ”körningsfria” helgerna. När vi i D10 kör dags- och kvällsutflykter på väg är ofta några av våra instruktörer med och kör. Deras, och min, observation är att det finns ett stort behov bland deltagarna att öva upp sina färdigheter som MC-förare. Vi försöker därför göra reklam för avrostnings- och knixkurser på dessa körningar. Tyvärr är det ändå ett stort antal touringåkare vi aldrig ser på kurserna. Som en konsekvens av detta har vi från 2015 haft med instruktörer på våra utflykter. Vi berättar då för deltagarna att vi kan observera dem om de vill och ge återkoppling på deras körteknik samt förslag på förbättringar. Vi hoppas detta skall öka nivån på medlemmarnas körteknik och öka trafiksäkerheten. Kanske får vi även ytterligare några att komma till våra kurser. Den Touringkurs som BMWklubben Riks kör i år i Linköping är ett bra initiativ för att nå de som vanligtvis inte kommer till kurser på bana. Det är ju så fantastiskt kul att köra MC så man vill ju inte tvingas sluta p.g.a. en olycka. Därför uppmanar jag er som ännu inte gått någon kurs att göra det för att öka era chanser ”där ute” i trafiken. Kör du med passagerare, tag med denna. Övningarna utvecklar även passageraren. Dessutom är denna typ av träning vansinnigt kul! Du anmäler dig via SMC Shools hemsida. De distrikt som inte har någon kursverksamhet, uppmanar jag att börja. Samverka med ert SMC-distrikt. Det tjänar alla på! Genomgång i gruppen före övning på banan. Äntligen körning på banan. Inga problem att ha passagerare bakpå, ens för instruktören. BUMSEN 3 – 2016 37 Bumsen 3-16.indd 37 16-06-16 23.36.07