Bumsen 1
Tyckte du våren kom ovanligt sent i år? Satt du o
ch torrbröt på din mc i garaget samt tillbringade helgerna med att gå och tråna efter något nytt i mc-handlarnas hallar? Låter några dagars touring, grus eller bankörning i Spanien under perioden januari-mars som en mer tilltalande aktivitet? Då kan BMW Motorrad Test-Camp Almeria vara något för dig. TEXT & FOTO KLAS ARVIDSSON ML 2680768 PETER STRANDMAN ML 2660569 FOTO Bike Promotion V i hade, sedan vi av en ren slump körde förbi Circuito de Almeria med bil förra året, längtat efter att komma ner och köra i området. De senaste sju åren har BMW Motorrad tillsammans med den tyske arrangören Bike Promotion anordnat detta provkörningsevenemang i sydöstra Spanien. När anmälan öppnade var vi snabba och anmälde oss för ett paket med två dagar touring och två dagar bankörning. Det finns även möjlighet att kombinera med gruskörning. Vill du ägna fyra dagar åt bara touring, grus eller bana finns även de alternativen. Evenemanget är ett all-inclusive-arrangemang med flygresa från t.ex. Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn/Malmö till Alicante, transfer (c:a 2 1⁄2 tim.) till och från det fyrstjärniga hotellet i Mojácar, alla hojar med bensin, alla måltider (mycket bra mat dessutom), kaffe och vatten vid pauserna etc. Det enda som inte ingick var alkoholhaltiga drycker. Vi valde att börja med två dagar touring för att bli av med den värsta ringrosten före bankörningen. Du har tillgång till hela BMW:s sortiment av motorcyklar inklusive årets nyheter – det är bara att önska vilka mc du är intresserade av för att sedan köra den under en halv eller hel dag så att du hinner bilda dig din egen uppfattning om hojarna. Kanske hittar du en ny favorit? Våra önskehojar var R nineT, R 1200 RS, R 1200 R samt S 1000 XR i olika inbördes ordning. 4 BUMSEN 3 – 2016 Före avfärden från hotellet hade vi deltagare delats in i olika hastighetsgrupper från lugn scenisk tur till mer aktiv körning, med färre pauser. Under de två touringdagarna bestod agendan av en längre tur på förmiddagen (c:a 18 mil), lunch på hotellet och en kortare tur på c:a tio mil direkt efter lunch. De som valde att köra touring i fyra dagar fortsatte dag tre och fyra med litet längre turer mot Sierra Nevada med lunch på vägen. Att få köra R nineT under en längre stund var riktigt givande. Klas har sedan introduktionen och en kortare provkörning gått och trånat efter R nineT men insåg nu att hur rolig den än är att köra så får det troligen stanna vid en kort flört istället för ett långvarigt förhållande. Efter lunch bytte vi hojar med varandra och lyckades behålla kontrollen över den väldigt populära R 1200 RS, tyvärr hade de bara tre stycken med sig. Man kan först störa sig på den plottriga displayen med dålig kontrast samt den mindre lyckade kombinationen av analog hastighetsmätare och digital varvräknare, vi glömde snabbt bort detta när de underbara köregenskaperna växte fram. RS är väldigt lättplacerad och kurvglad men samtidigt mycket spårstabil. Andra dagen började vi båda med var sitt exemplar av den ystra S 1000 XR. R 1200 R lyckades vi tyvärr aldrig lägga vantarna på då de bara hade några få. Istället blev det efter lunch ett par timmar i sadeln på R 1200 GS för Klas del, i jämförelse med S 1000 XR Alla hojar uppställda i gruppordning redo för dagens touringtur. Peter S S 1000 RR i väntan på dagens förare. Uppv i skinn Våren är trevligare i Spanien. Vår eg Nedan del dä Touring: Eftermiddagskaffe i trevlig liten by längs kusten. Nedan trivs p Bumsen 3-16.indd 4 16-06-16 23.33.57