Bumsen 1
Gamla tråkiga K 75:or dräller det av, även om K 7
5 S inte tillhörde den mossigaste modellen. Linnea Ulfheden jobbar på Probike i Sollentuna och när det stod ett försäkringsärende i form av en K 75 S på firman bollade hon inköpstankarna av denna med sin sambo Edvard. Han gillade K 75:an så då var saken klar, bara att strippa ner hojen och sätta kapen i ramen! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 L innea och Edvard måste vara ganska ensamma här i världen med att på fullt allvar verkligen gilla K 75:ans motordesign, så är det faktiskt. – Oj, vilken häftig motorkonstruktion, längsmedliggande trecylindrig motor som är lutad 90 grader, något liknande utbrast Edward när Linnea visade den skadade K 75 S för honom. Linneas arbetskamrater på Probike skakade bara på huvudet åt deras entusiasm för K 75:an men de såg uppenbarligen inte potentialen som Linnea och Edward gjorde. En K 75:a kan man få för någonstans runt 10-15 000 kr och då kan man tänka sig vad de löste ut en sliten och stöldskadad för, dessutom utrustad med en Öhlindämpare. Deras projekt var att förvandla K 75:an till en häftig caféracer under vintern 2015-16 utan att lägga ner en förmögenhet. 25-åriga Linnea är utbildad maskiningenjör med inriktning på industriell ekonomi och produktion samt har jobbat på Probike i nästan tio år, nu som administratör. Edvard Holm har också jobbat på Probike, som mc-mekaniker, och har under åren även ägt ett par BMW- och HDhojar. Nu jobbar han med att installera och serva industrirobotar. Båda är naturligtvis medlemmar i klubben. Linneas arbetsgivare, d.v.s. Probike i Sollentuna var mycket välvilligt inställda till att hon och Edvard fick nyttja verkstaden under kvällar och helger för sitt projekt. – Vi började med att ta bort allt som var fult på K 75:an, då försvann nästan allt, skrattar Linnea. Därefter kapades bakramen så att den blev kortare och ett stag svetsades på så att sadeln skulle få en bra vinkel mot tanken. Därefter tog Linnea tag i motor och drivlina som hon sodablästrade tillsammans med bränsletanken. Edvard var då fullt sysselsatt med att i princip bygga om hela elsystemet, detta resulterade bl.a. i en nyckellös tändning, regleras nu av en magnet i eldosan. På bilderna kan man också se hur fint alla elkablar är dragna i strumpor runt styrhuvudet. Lackarbetet har de själva utfört och valet föll på en mörkblå färg som finns på BMW:s bilar och två breda vita ränder fick toppa lackarbetet. Framgaffeln är original men har uppdaterats med fjädrar från Progressive Suspension och Öhlinaren bak har renoverats. Drivlinan är också original inklusive skiva, men där fram sitter någon form av världssensation! Under sommarjobbet 2015 svarvade Linnea bromsskivor och då inte hos vem som helst, det gjordes hos självaste Acke Rising, ISR-mannen! Förmodligen var det denna kontakt som gjorde att Acke fick för sig att ta fram ett prototypok till K-serien när Linnea frågade och detta fyrkolvsok sitter nu på Linnes hoj. – Stort tack Acke för att du visat sådant intresse för gamla BMW-hojar, utbrister Linnea! De införskaffade ett ämne till sadelbotten men lade glasfiber på detta och formade det till nuvarande slutresultat. Den lilla framskärmen är faktiskt en kraftigt kapad originalskärm. Avgassystemet är lätt modifierat och avslutas med en ljuddämpare från en F 800 R och ljudet påminner väldigt mycket om det en RR avger. De gjutna originalhjulen är skodda med 10 och 20 mm bredare däck, fram respektive bak. Det absolut läckraste med elsystemet är Edvards lösning av körriktningsvisare, bakljus och nummerplåtsbelysning. – Det fick kluras en hel del innan vi fick till det, säger Edvard. Börjar vi med de främre körriktningsvisarna så sitter de i styrändarna och detta är knappast någon världssensation men det som ser ut som körriktningsvisare bak är det också, men de omfattar även både bakljus och bromsljus. En mycket smäcker lösning som också framhäver nummerskyltens placering med den diskreta ledbelysningen. Från förarplats blickar man ut över de minst sagt kvalitetstyngda ISR-reglagen och det tysktillverkade motogadgetinstrumentet mitt över gaffelkronan. All el är dragen i styret. – När vi började var det en gammal, trött och ful motorcykel, men även gamla, trötta och fula hojar förtjänar att få glänsa, avslutar Linnea pratstunden. Både hennes arbetskamrater och vi stämmer fullständigt in i hennes lovsång! 46 BUMSEN 3 – 2016 Bumsen 3-16.indd 46 16-06-16 23.36.59