Bumsen 1
kändes den som en mc med ett mer moget och stabil
t kynne utan att för den skull på något sätt vara tråkig. Peter kunde däremot inte slita sig ifrån S 1000 XR och imponerades av sittposition, quick-shift (uppoch nedväxling) samt köregenskaperna. Peter Strandman tar täten genom chikanen. Även kvällarna var fyllda med aktiviteter som föreläsningar om Navigator V/Basecamp, första hjälpen för motorcyklister eller analys av deltagarnas körställning på dagens bankörning. Uppvärmningsgympa i skinnställ är manligt. Man kunde även ägna sig åt gympapass på morgon och kväll samt före bankörningen. BMW har till och med tagit fram ett MC-anpassat träningsprogram – Fit2Ride, “Das ultimative fitnessprogramm für biker”. Peter S med instruktör Herbert och gruppkompisar. Vår egen bensinstation har fullt upp med att fylla upp. Nedan till höger: Det går åt en del däck under dagen. Nedan: S 1000 XR och Peter S trivs på de kurviga vägarna. Inför dagarna på den fyra km långa Circuito de Almeriabanan blev vi indelade i grupper om c:a 6-8 personer beroende på erfarenhet och önskemål om hastighet. Nu var det bara S 1000 RR som gällde. Du får hjälp av din instruktör som alltid åker först. Jämfört med SMC:s kurser är dock detta event mer fokuserat på att få testa S 1000 RR i dess rätta miljö än en ren utbildning. Även de som aldrig varit på bana förut fick dock snabbt upp tempot och att instruktören låg först kändes oftast inte som ett hinder då vi roterade position bakom honom från varv till varv. Även den som vill köra fort får hur mycket tillfälle som helst till det. Hastighetsgrupper finns från lugn till supersnabb! Vår andra bandag tog vi chansen att prova på BMW:s elektriska scooter – C Evolution – Klas med instruktör Daniel och kompisar. på väg till banan. Det känns ju alltid bra att klimatkompensera litet för den kubikmeter bensin som gick åt varje bandag. Scootern imponerade stort. C:a 75 km räckvidd kan man räkna med vid litet blandad körning i 50-90 tempo. Motorvägshastighet var inget problem även om kraften började sina något när mätaren passerade 120 km/tim. Att ha BUMSEN 3 – 2016 5 Bumsen 3-16.indd 5 16-06-16 23.34.04 broms även på vänsterhandtaget var dock något ovant och ett par gånger blev det väldigt snabba stopp vid övergångställen när kopplingsreflexen tog överhand. Bromsarna behövs i allmänhet inte användas särskilt mycket då motorbromsen med återgenerering av energi är så kraftig. Vi fick förutom fyra dagars riktigt bra MC-körning en ordentlig genomkörare av vår skoltyska. De flesta pratar dock även engelska så det är inget problem om det skulle vara något man inte förstått. Hittills har de flesta deltagarna varit från Tyskland, Schweiz och Österrike men fler och fler icke tyskspråkiga deltagare börjar hitta detta lysande arrangemang, där vi fann flera nya vänner. Planerna för Test-Camp Almeria 2017 beräknar man presenteras under BMW Motorrad days i början av juli... Ryktena gör gällande att de kommer åka ner med 300 mc nästa år. Vi åker definitivt dit igen – varför inte hänga på du också? Fakta: Test-Camp Almeria 2016 - 220 motorcyklar fördelat på: • 91 sport, • 26 roadster, • 6 heritage (R nineT), • 13 touring/road, • 64 enduro (GS) samt • 17 scooter varav 13 st C evolution. Pris: c:a 2 400 € för två dagar touring och två dagar bana. Fyra dagar touring är några hundra € billigare. Hemsida: http://bmw-motorrad-test-camp.com.