Nöjesnytt Växjö 1
tomas andersson wıj Det har varit mycket Tomas An
dersson Wij i höst, bland annat i och med det egna TV-programmet Tomas Andersson Wij spelar med och intervjuboken Tomas Andersson Wij pratar med. I vår blir det ännu mer TAW, då släpper han sitt tionde studioalbum och följer upp med en omfattande Sverigeturné under mars och april. Den 16 mars kommer han till Växjö Teater. T omas Andersson Wij har aldrig legat etta på Topplistan eller haft någon stor radiohit. Men för varje gång han packat upp sin akustiska gitarr i en ny stad har det kommit några fler och lyssnat. Och för varje ny skiva har hans säregna ton trängt lite djupare in i det svenska medvetandet. Två decennier efter debuten är han en av landets stora artister, tillika en eftertraktad låtskrivare och översättare åt andra. De flesta kanske trots allt känner Tomas Andersson Wij bäst för den avskalade och lågmälda akustiska versionen av Carolas Evighet som han framförde den på invigningen till Melodifestivalen 2007. Ensam på scen med bara sin gitarr tog han sig in i många tittares hjärtan, trots att han fram tills dess varit relativt okänd för den större publiken. Första albumet, Ebeneser, kom redan 1998 och två år senare fick han ett smärre genombrott med skivan Ett slag för dig och har med åren kommit att bli en av landets mest framstående singer/songwriters. Men Tomas Andersson Wij är älskad av en växande publik inte bara för sina nio studioalbum och sina konserter, utan också för sitt arbete för andra artister. Han har skrivit för och arbetat med en imponerande mängd av den svenska artisteliten - däribland Caroline af Ugglas, Bo Kaspers Orkester, Freddie Wadling, Peter Jöback och Totta Näslund. Under 2010 blev hans översättningar av Billy Joels sånger väldigt uppskattade när Helen Sjöholm sjöng in dem på skivan Euforia - Helen Sjöholm sjunger Billy Joel. I oktober 2014 släppte Tomas Andersson Wij sitt nya, kritikerrosade album Mörkrets hastighet, som han själv skrev så här om: –Man kan ha idéer om hur en skiva ska bli, men i slutänden är det låtarna som bestämmer. Den här gången ville låtarna ha stråkar och blås, de ville ha producenter som Tobias Fröberg och Emil Svanängen, de ville ha variationer och ett snyggt, varmt ljud. Det är en skiva som utspelar sig från en vinter till nästa, under ett år i mitt liv då mycket gick sönder. Jag har velat att alla motstridiga känslor ska få plats i låtarna. Mörkret och ljuset, sorgen och lättnaden. Nyligen sände SVT sista avsnittet av tittarsuccén Tomas Andersson Wij spelar med – fyra kvällar inspelade på Vasateatern i Stockholm med musik och samtal artister emellan. Säsongens gäster var Peter LeMarc, Veronica Maggio, Lars Winnerbäck och Timbuktu. Och för tre veckor sedan släppte Bonniers intervjuboken Tomas Andersson Wij pratar med, där den tidigare journalisten samlat sina bästa intervjuer och skrivit ett långt förord om hur allting började för honom när 90-talet var ungt. Tomas Andersson Wij håller just nu på att slutföra sitt tionde studioalbum som planeras komma i början av 2017. Under våren fortsätter alltså TAW sin resa genom Sverige med en serie akustiska solokonserter. Många menar att det är så man helst ska se honom: ensam på scen. Tomas Andersson Wij är en av få i landet som kan trollbinda en publik i två timmar med bara sånger, gitarrspel och historieberättande. –TV och böcker i all ära men det är turnérandet som är mitt moderskepp. Jag ser väldigt mycket fram emot att nöta motorväg i vår och få träffa ny och gammal publik, säger Tomas. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: THOMAS JANSSON 20 | nöjesnytt