Framtidens Industri 1
AKTUELL T VAGA MILJÖARGUMENT ANVÄNDS I MARKNADSFÖ
RING Allt fl er företag använder sig av olika miljöargument i marknadsföringen. Argumenten är dock många gånger övergripande och utan detaljerad information, enligt en kartläggning gjord av Konsumentverket. Företag lyfter alltmer miljöargument i sin marknadsföring. Arkivbild. – Det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden, som miljövänlig och hållbar, utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företaget måste också kunna styrka att det som påstås är sant”, säger Emelie Neidre, jurist vid Konsumentverket i ett pressmeddelande. Rapporten som gjorts är en en uppföljning på en liknande genomgång 2015. Nu har branscher som kläder, bilar, restaurang och kaféer i allt större omfattning lagt fokus på miljön med argument som miljövänlig eller klimatneutral. För en konsument kan det dock vara svårt att få fram information om varför en vara är miljövänlig. uAv TT SMS R1 Tryck hållbara dekaler, etiketter och skyltar med SMS R1, snabb flerfärgsskrivare som skär ut valfria former! Skyltar www.collinder.se l 040-41 88 30 l info@collinder.se Designa och beställ graverade skyltar i vår nya skyltmakare! FRAMTIDENS INDUSTRI 5 2021 17