Framtidens Industri 1
GRA FEN Nio nya grafenprojekt beviljas fi nansier
ing Av Simon Matthis Nio nya grafenprojekt har beviljats fi nansiering inom SIO Grafen, som är ett av sjutton strategiska innovationsprogram och som drivs med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Det handlar om allt från batterier, via textilier och hållbar betong, till komponenter i elbilar. Grafen kan lösa materialutmaningar inom en mängd svenska industriområden, enligt SIO Grafen. – Vi ser ett högt ansökningstryck och många väldigt spännande projekt i den här omgången. Totalt har 120 projekt fi nansierats genom SIO Grafen och ekosystemet kring grafen växer stadigt, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef SIO Grafen, i ett pressmeddelande. Genom utlysningen ”Genomförbarhetsstudier, våren 2021” har nio nya grafenprojekt fått medel från Vinnova. I projektportföljen fi nns exempelvis: – GRECO – Green Earth, Clean Oceans. Ett samarbete mellan Chalmers, Glenntex och Head Sports som ger en ny infallsvinkel på återvinning av PET Elektro-hydraulisk lösning vinner Volvos teknikpris Av Simon mAtthiS En innovation som ger avsevärt förbättrad energieff ektivitet i grävmaskiner - Common Pressure Rail Hybrid system - har tilldelats Volvos Teknikpris 2021. Det skriver Volvo i ett pressmeddelande. Common Pressure Rail Hybrid-lösningen har utvecklats av Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Forskningsprojektet leds av Volvo CE-ingenjörer från Sverige och Sydkorea i nära samarbete nära med fi nska företaget Norrhydro och har sitt ursprung i en idé som togs fram i akademiska samarbeten. Idag har innovationen utvecklats till en verklig lösning som testas ute i fält tillsammans med kunder och förväntas snabba på elektrifi eringen av Volvo CE:s större grävmaskiner. – Den här innovationen innebär att Volvo CE kan erbjuda sina kunder en helt unik elektro-hydraulisk lösning som tar energieff ektivitet till nya nivåer, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör inom Volvokoncernen. Hur det fungerar Common Pressure Rail Hybrid syftar till att maskinens samtliga arbetsfunktioner kopplar samman till ett hydrauliskt energilager via Foto: Volvo en gemensam uppsättning tryckledare (två eller fl era). Energilagret, som består av hydrauliska ackumulatorer möjliggör energieff ektiv återvinning av rörelseenergi samt eff ektförsörjning. För cylinderdrivna funktioner används så kallade “smarta aktuatorer” för att uppnå energieff ektiv konvertering från hydraulisk eff ekt till en variabel kraft och hastighet. Systemet medger även energiåtervinning och prestandaökning hos maskinens roterande laster, såsom svängfunktionen genom införandet av variabla hydraulmaskiner. Tack vare kraftigt reducerade energiförluster samt eff ektbidraget från hydraulackumulatorer kan en mindre drivkälla användas och kylbehovet minskar. u FRAMTIDENS INDUSTRI 5 2021 53 där man använder ett ”nanolim” samt återvunnen plast från den svenska västkusten. – G-Ame – Grafen i amorfa metaller för förbättrad eff ektivitet i komponenterna i elfordon. Ett samarbete mellan Swerim, Graphmatech, Exmet och Inmotions som ska utveckla nya materiallösningar för elsystem till elektriska fordon. – Flexibel grafentrycksensor för kompressionsterapi. Ett samarbete u