Nöjesnytt Jönköping 1
NOTISER LJUSEXPERTEN S CEANNIS LIVING ACCESSORIES
G rundaren till Ceannis Living Accessories är Jönköpingsfödda Ann-Louise Andrén. Ceannis skapar väskor och accessoarer av hög kvalitet och modegrad och är idag ett väletablerat märke. Ann-Louise pluggade först en lärarutbildning och tänkte därefter fortsätta på textilhögskolan, men flyttade istället med sin man, Claes Andrén, till Hongkong i slutet på 80talet. Till en början arbetade hon på A-One och SOS, men startade därefter ett eget företag som kom att bli grunden till det, som nästan femton år senare, blev Ceannis Living Accessories. Det var först efter hemkomsten från Hongkong år 2002 som resan med Ceannis drog igång på allvar. – Jag har alltid haft ett intresse för färg, form, mode och produktion och jag ville själv skapa en möjlighet att börja sälja vackra och funktionella väskor. Jag såg då chansen med ett sortiment som förenade impulser från det rena och funktionella Skandinavien, i kombination med Asiens sensualitet, säger Ann-Louise. Intresset för väskor, accessoarer och mode har funnits där sen unga år då Ann-Louise ägnade mycket tid åt att rita kläder och började tidigt jobbade i modebutiker under somrar och lov. Efter det att företaget startade växte det snabbt och det visade sig finnas en bra marknad för Ceannis produkter. Ann-Louise fick snabbt positiv feedback från återförsäljare, kunder och press. – Det har varit mycket, men samtidigt väldigt roligt arbete. Jag älskar att jobba med nya kollektioner och att få se resultatet både ute i butiker och på kunder. Idag är jag otroligt stolt över vad vi åstadkommit, fortsätter Ann-Louise. Ann-Louise tror att det som utmärker Ceannis är att varorna håller hög kvalitet, är vackra och unika i designen och säljs till rimliga priser. Ceannis samarbetar därför med några av de bästa leverantörerna i världen för att säkra bra kvalitet, hela vägen från de mest avancerade lädermaterialen till minsta lilla spännet. – Vi är dessutom noga med att jobba på ett hållbart sätt med material och leverantörer. Idag säljs Ceannis över hela Sverige på ställen som NK, Åhléns och olika flygplatser. I Jönköping finns vi hos Gardin Olsson i Jönköping city, på Tyghuset i Taberg och hos Butiken för sakletare i Tenhult, säger Ann-Louise. Efter många år i branschen vet Ann-Louise vad som krävs för att skapa ett väletablerat märke. Hon tror på hårt arbete, känsla för det man arbetar med, bra medarbetare och att man håller sig till en marknad som är öppen för ett nytt märke. Under åren har man dessutom arbetat och byggt upp ett bra nätverk inom mode- och inredningsbranschen, något som är till stor hjälp för företaget idag. – Jag inspireras hela tiden, framförallt genom resor och möten med människor, men också genom att skapa produkter som jag senare får se användas av människor på stan, fortsätter Ann-Louise. I framtiden hoppas Ann-Louise att Ceannis växer och att hon kan få fortsätta skapa vackra kollektioner. ■ TEXT: MELINDA KÅREMALM FOTO: HELÉN PE olås Center har varit Ljusexpertens hem sedan tidigt 90-tal, men den lokal de har idag har de haft sedan 2010. Mycket har hänt under de drygt 20 åren som butiken funnits och trender har kommit och gått, men utveckling är något som Ljusexperten helt klart hänger med på. – Det gäller att hela tiden ligga i framkant och hänga med på vad som är trendigt vare sig vi pratar kökslampor, utomhusbelysning eller glödlampor, säger Mikael Hovbäck, säljare på Ljusexperten. I höstas slog industristuket igenom ordentligt och vi fick se både tak-, golv-, och bordslampor i mässing, kopppar och gjutjärnsstil. Modet verkar hålla i sig och dessutom tror man mycket på stora glödlampor. – Den här retrostilen med glödlampor tror vi jättemycket på. Sen är det ju så att lampor har blivit mer än bara belysning, numera ingår det i möblemanget och lampan ska vara snygg även om den inte är tänd, fortsätter Mikael. En nyhet som dykt upp hos Ljusexperten är en lösning som företaget Osram tagit fram. Med hjälp av en sensor kopplat till hemmets wi-fi ska man kunna sätta på och stänga av hemmets belysning, både inomhus och utomhus, via en applikation i mobilen eller på surfplattan. – Det här tror vi jättemycket på. Det är perfekt om man är iväg på semester och vill att det ska se ut som att någon är hemma, eller om man helt enkelt bara vill komma hem till ett upplyst hem, säger Mikael. Idag har nästan alla en mobil och istället för att ha en timer som sitter i uttaget, ska man på ett enkelt och smidigt sätt kunna styra belysningen via mobilen. ■ TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM JÖNKÖPING-FRANKFURT PÅ UNDER TVÅ TIMMAR I början av mars invigdes flyglinjen mellan Jönköping Airport och Frankfurt Airport. Med en traditionell bandklippning öppnades gaten mot världen. – Äntligen går det att ta flyget till Frankfurt eller vidare till London, New York eller Shanghai från Jönköping, säger Sten Norinder, vd, Jönköping Airport. – Frankfurts flygplats har ett globalt linjenät, vilket givetvis skapar enorma möjligheter för alla som flyger till och från Jönköping. Vi är väldigt glada och stolta att få vara en del av regionens utveckling, säger Sten Norinder. Jonas Ekeroth, vd, Handelskammaren Jönköpings län, ser en stor potential i flyglinjen till Frankfurt. – Att vi nu kan nå hjärtat av Europa på under två timmar är helt fantastiskt. Men det är givetvis möjligheten att nå vidare ut i världen och att världen når oss som gör Frankfurt till en drömdestination för näringslivet i vår region. Det är det brittiska flygbolaget BMI Regional som, i samarbete med Lufthansa, trafikerar linjen mellan Jönköping och Frankfurt. Flygplanstypen är en Embraer 145 som tar 49 passagerare och flygtiden är under två timmar. Från Jönköping avgår det 7.35 på vardagar och 16.05 på vardagar och söndagar. – BMI Regional ser den nya linjen Jönköping–Frankfurt som ett värdefullt tillskott i satsningen på den skandinaviska marknaden. Vi har under de senaste veckorna, tillsammans med Jönköping Airport och deras partners, arbetat hårt för att förbereda flygningarna och informera marknaden, säger Paul Sies, marknadsdirektör, BMI Regional. – Jag är glad att våra passagerare i Jönköpingsregionen kommer att ha snabb och smidig tillgång till Lufthansas världsomspännande nätverk genom vårt nav i Frankfurt, säger Ulrich Link, Lufthansas områdeschef för Skandinavien, Finland och Baltikum. ■