Nöjesnytt Jönköping 1
NOTISER BEST OF BRANDS B est of Brands, med det k
oncept de har idag grundades 1997 med visionen om att de skulle vara just ”bäst på märken”. Efter stora framgångar under 2000-talet expanderade de och idag finns det både en e-handel, flera butiker i Stockholmsområdet och en butik i Malmö. I slutet av mars öppnar butiken i Jönköping city i kvarteret Atollen med Anette Jutnäs som butikschef. – Det ska bli väldigt roligt att komma igång och det har varit spännande att se butiken växa fram. Sen tror jag verkligen på Atollen som område då det är nytt, centralt och kommer ha bra variation av butiker, restauranger och caféer, säger Anette. Anette har tidigare arbetat inom detaljhandeln, både som säljare och som butikschef i allt ifrån hälso- till klädbutiker. Sen har hon dessutom arbetat som butikscoach och projektledare, så det där med att öppna upp en ny butik och få allt att falla på plats kan hon. – Jag har inte varit speciellt nervös utan mer avslappnad och förväntansfull. Jag har ett starkt team och företagsnamn bakom mig som är bra på att stötta och pusha. Sen sköt vi på öppningsdagen med en månad för att vi skulle slippa stressa och låta våren komma till oss, fortsätter Anette. Hos Best of Brands hittar man märken som Polo Ralph Lauren, Tiger of Sweden, Dagmar, Lauren Ralph Lauren, Gant, Boss Hugo Boss och många fler, både för dam och herr. Förutom ett brett utbud av stilfulla kläder med bra kvalitet kommer det finnas accessoarer i form av både smycken och väskor. – Det här konceptet är något som efterfrågats i Jönköping och vi kommer rikta oss till en bred målgrupp med intresse för mode och kvalitetskläder, säger Anette. Dessutom arbetar man med omni-channel-strategin, vilket i det stora hela innebär att man erbjuds shoppa både det som finns i butiken och det som finns på webshoppen, när du är i butiken. – Vi har ett mycket bredare sortiment på nätet eftersom allt inte får plats i butiken. Vi kommer därför att ha Ipads/surfplattor i butiken där vi visar vår e-handel, så om en kund vill köpa ett annat märke, plagg i en annan färg eller storlek än det vi har i butiken, så kan vi enkelt och snabbt beställa det på e-handeln. Kunden får då välja om den vill ha varan hemskickad eller om de vill hämta ut den i butiken, säger Anette. Vi kommer också erbjuda kunderna som handlar på e-handeln att byta eller returnera sina varor i butiken om de önskar det. Butiken i Atollen är Best of Brands testbutik för det här sättet att jobba. Anette tror på idén och ser det som en bredd i servicen. – Det ligger i tiden och kunden slipper att själv gå hem och söka efter varan och beställa, vi gör allt på plats där och då, fortsätter Anette. Just service och ett brett utbud tror Anette är en viktig del för att man ska lyckas med att etablera en ny butik. – Det är viktigt att vi är ett bra och glatt team som jobbar för kunden och som kan ge det där lilla extra. Att göra kunderna riktigt nöjda ger sådan energi och är riktigt roligt, säger Anette. ■ TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM I BONARELLI mars 2010 startade Mojje Younan den italienska restaurangen Bonarelli på Rosenlund i Jönköping. I år är det femårsjubileum, något som de kommer fira med pompa och ståt tillsammans med personal, vänner och stamkunder. Vid sin sida har Mojje dottern Nicole Younan, som han driver restaurangen med. – Jag driver och har hand om allt som rör köket, allt ifrån inköp till själva matlagningen, sen sköter Nicole allt det som är runt om restaurangen. Vi har ett bra samarbete och det är kul att jobba ihop, säger Mojje. Men att valet av plats för restaurangen föll på Rosenlund var något som Nicole, och många andra till en början var aningen skeptiska till. – Till en början var jag tveksam över om folk verkligen skulle åka till Rosenlund för att gå på restaurang, men nu finns det ingen tvekan längre. Det är ett toppenställe då vi fångar upp folk i närområdet, besökare av mässor på Elmia, Scandicgäster och så vidare och det har verkligen gått jättebra, säger Nicole. Bonarelli är en komplett restaurang som serverar luncher, after work och à la carte. En av anledningarna till att restaurangen gått så bra tror Mojje är för att de har bra råvaror, rejäla portioner och att de lägger stor vikt vid att allt ska vara på topp. – Mat och vin går hand i hand och vi är duktiga på att uppdatera oss och byta ut menyerna lite då och då, fortsätter Mojje. Mojje har arbetat inom restaurangbranschen i många år och vet att om man ska lyckas så ska restaurangen drivas med hjärtat, precis som de gör med Bonarelli. ■ TEXT: MELINDA KÅREMALM FOTO: NICOLE YOUNAN