Kollega Just nu
Kollega Bransch
Kollega Aktuellt
Kollega Lön & villkor
Kollega Arbetsrätt
Kollega Arbetsmiljö
Kollega Flykten från storstaden
Kollega Arbetslust
Kollega Med döden som yrke
Kollega 9 heta hemestertips
Kollega Klubbliv
Kollega Smart start
Kollega Smart hälsa
Kollega Smart ekonomi SMART » EKONOMI FÖRMÅN SOM T
APPAR I VÄRDE I sommar blir det dyrare att ha förmånsbil. De nya reglerna påverkar framför allt den som byter bil efter den 1 juli. text LINA BJÖRK illustration ANNA SKOOG R egeringen vill jämna ut skillnaden mellan vad det kostar att ha tjänstebil jämfört med privatägd bil. Därför blir det dyrare för konsulter, säljare, resande montörer och andra privata tjänstemän att ha förmånsbil i tjänsten framöver. De nya tjänstebilsreglerna är en av flera förändringar under året som syftar till att skynda på den gröna omställningen. Vi reder ut vad som gäller. Varför ska förmånsbilar bli dyrare? Syftet med förslaget är att regeringen vill att förmånsbilen ska spegla en ungefärlig kostnad av en privatägd bil och att det inte ska bli förmånligare att erbjuda en bil i jobbet än lön. Man vill också gå mot mer miljövänliga fordon och att bilar som drivs med annat än diesel och bensin kan få sitt förmånsvärde nedsatt. Vilka påverkas? För två år sedan hade ungefär 290 000 personer bilförmån i jobbet, majoriteten i storstadsregionerna och 80 procent var män. Bland Unionens medlemmar kan exempelvis säljare, konsulter och resande montörer drabbas av det nya förslaget. Vilka fler nya regler bör man känna till? Förutom ändringen av förmånsvärdet har regeringen redan genomfört två förändringar i år. Den ena gäller systemet 44 »Det råder en gråzon mellan tjänste- och förmånsbil« bonus-malus och den andra hur man beräknar förmånsvärdet för miljöbilar. Bonus-malus innebär, kort sagt, att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid premieras (bonus) medan bilar med höga utsläpp får högre skatt (malus). Utsläppsgränsen har blivit lägre i år, medan bonusdelen för att släppa ut noll höjs från 10 000 kronor till 70 000 kronor per år. Förmånsvärdet för miljöbilar – som oftast har ett högre nybilspris än traditionella bilar – kan sänkas till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för en jämförbar bil utan miljöteknik. Vad är skillnaden mellan tjänste- och förmånsbil? Det råder en gråzon mellan vad som räknas som tjänste- och förmånsbil. Det beror på hur mycket du använder den. En tjänstebil som arbetsgivaren låter dig använda för privat bruk får rulla i ”rimlig omfattning” utan att beskattas som en förmån. Med det menas högst tio tillfällen per år och en sammanlagd körsträcka på 100 mil. KOLLEGA 4_2021 Kan jag slippa förmånsbeskattningen? Ja, men då är det bra att du kan visa hur mycket du har kört i tjänsten och i vilken utsträckning du använt bilen för privata resor. Fyll i en detaljerad och noggrann körjournal, som visar hur bilen har använts. Det är alltid du som förare som ansvarar för att körjournalen är rätt ifylld. I lagen finns inget krav, men utan en korrekt ifylld journal riskerar du att förmånsbeskattas. Resor till och från arbetet räknas exempelvis normalt som privata resor. Vad ska regleras i avtal? Om du har en tjänste-/förmånsbil finns det några saker som är bra att reglera i avtal om du även använder den för privat bruk. Specificera värdet av förmånen, vem som ska betala förmånsvärdet under föräldraledighet eller sjukskrivning och vem som ska ansvara för bilen under ledigheter. Viktigt är också att göra tydligt i vilka situationer det är du eller din arbetsgivare som står för utgifter som drivmedel, biltullar, reparationer eller parkeringsavgifter. När börjar förslaget att gälla? Det väntas börja gälla 1 juli. De som påverkas av förslaget är de som tar en ny bil i bruk första gången 1 juli eller senare. Anställda vars kontrakt löper på påverkas inte förrän bilen byts ut.
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord