Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | sommar Ta en unik tågtur lä
ngs järnvägshistorien Text // Ulf Hjelting Foto // Tomas Karlsson I Nora finns Sveriges äldsta normalspåriga järnväg och längs järnvägen, i Järle, finns även Sveriges äldsta stationshus. En tur längs denna veteranjärnväg blir garanterat ett minne för livet. Tillsammans med stiftelsen Nora järnvägsmuseum förvaltar man idag det som ofta benämns som den svenska normalspåriga järnvägens vagga. I mars 1856 rullade det första tåget på sträckan Nora-Ervalla och sträckningens officiella invigning skedde i juni samma år. Över 166 år senare ser förvaltarna till att spåret fortfarande trafikeras. I föreningen som sköter trafiken finns det 40-50 personer som jobbar aktivt med verksamheten och tillsammans arbetar de för att försöka utveckla verksamheten. I år är trafikstarten planerad till den 2 juli. Därefter är planen att köra trafik varje fredag och lördag under juli månad samt på lördagar under augusti. Avgångarna för rälsbussen från Nora är klockan 10:00, 12:00 samt klockan 15:00. Resan går från Nora till vackra Järle station, tar cirka 20 minuter och tänker du åka tillbaka med samma tåg har du ändå cirka 40 minuters paus för fika i vackra Järle medan de vänder rälsbussen. Även andra turer med andra typer av tåg kan vara aktuella under sommaren så kolla med förening när det blir aktuellt för vilka turer och tåg de kör just den veckan. När det gäller de så viktiga biljetterna så rekommenderas förköp via föreningens e-butik. Bokningsbekräftelsen du får tar du antingen med i mobilen eller skriver ut och visar upp för tågpersonalen på perrongen i samband med ombordstigning. Eventuella överblivna biljetter säljs i kiosken på stationen i Nora stad, öppet på trafikdagar. För att ge ett exempel på priser så kostar en vuxenbiljett på sträckan Nora-Järle 150 kronor och barn/ungdomar (6-15 år) betalar 25 kronor. Såväl hundar som cyklar och barnvagnar får medföras utan avgift men se till att meddela konduktören i god tid före avresa så hen kan anvisa lämplig plats för detta. Till sist kanske några undrar vad det är som lockar med att ta en tur på en veteranjärnväg? Vi låter Mats Abrahamssons svar, från vårt samtal 2018, få sätta ord på det. – Först och främst är det en fantastisk miljö här i Nora – både staden som sådan och järnvägsområdet. Det sistnämnda är i princip orört sedan 100 år tillbaka. Och vad åker vi till då? Jo, dels åker vi till Järle station som har Sveriges äldsta stationshus! Det är en idyll där det finns ett öppet fik som många stannar vid. Åt andra hållet åker vi till Pershyttan där man kan titta närmare på gruvområdet och sedan ta tåget tillbaka igen. Sedan finns det många badplatser runt om som går att nå med våra tåg. Så med ett stigande antal engagerade i föreningen och med ett likaledes stigande intresse från allmänheten ser den här anrika föreningen ut att kunna fortsätta utveckla dessa naturnära och historiefyllda upplevelser. Som ett litet bonustips, för den som inte får nog av praktisk järnvägshistoria, kan vi även rekommendera ett besök hos Nora järnvägsmuseum. Här finns välbevarade stationshus, banvaktsstugor och broar som utgör en värdefull järnvägsmiljö utan motsvarighet i hela landet. För mer information samt bokning av grupper hänvisar vi till Nora turistbyrå. Nbvj.se 50