Nolltretton 1
KROG KROGKRÖNIKA MISSA INTE Snacka om starkvaror
Text: Tobias Pettersson Om man skulle ta sig en rackabajsare till maten? Eller en liten pilleknarkare? Det svenska språket är fullt med slangord för alkoholhaltiga drycker. Man kan fråga sig varför vi svenskar har så många olika ord och omskrivningar för att dricka alkohol. Det är en urgammal tradition som lever kvar än i våra dagar och det syns inga tecken på att seden skulle avta. Tvärtom tycks det hela tiden uppstå nya och flera ord både för inmundigandet och själva drycken i sig. Cornelis Vreeswijk sjöng en gång i tiden om en halvböj i ”Halvböj blues”, vilket syftade på en halvflaska Explorer. Och damerna ska ha Beaujolais som inte finns på listan Och herrarna Fernet Branca som är så bra för kistan Och köerna bara växer: Dagsrekordet höj Men det som vi säljer mest utav är en halv böj Uttrycket halvböj är en yrkesterm, som användes av butikspersonalen på Systembolaget. Eftersom en 37:a Explorer var en av storsäljarna, hade man dessa flaskor lätt åtkomligt direkt under disken och personalen behövde bara böja sig lite för att få fram varan. Man gjorde med andra ord en ”halvböj”. En stor flaska på 75 cl kallades helböj Cornelis var från Holland och därifrån kommer för övrigt uttrycket ”borsten” också. Ordet ”snaps” kommer ursprungligen från Tyskland. ”Sprit” är hämtat från latinets spiritus och betyder ande. Det syftar på den lättflyktiga alkoholen som inte stannar kvar i kärlet som vattnet och mäsken. Samma ursprung har ”Akvavit” som kommer från latinets aqua vitae, som betyder livets vatten. Ordet ”sponken” är däremot svenskt, eller rättare sagt månsing, det vill säga västgötaknallarnas hemliga språk. ”Supa” är närbesläktat med soppa och handlar om att intaga en vätska. ”Skål” kommer från att höja en dryckesskål och att ”ta sig en blecka” refererar till dåtidens bleckmuggar. ”Hutt” betyder liten hjälp, ”pärla” syftar på supens klara färg och ”jamare” kommer helt enkelt från drycken Jamaicarom. ”Kröka” och ”pimpla” beskriver armrörelsen man gör när man dricker. ”Dragnagel” och ”magborstare” beskriver effekten och ”hojtarolja” och ”rödtjut” beskriver beteendet alkoholen skapar. Visst kan man ha kul utan alkohol, men det svenska språket hade definitivt inte varit lika roligt utan den. - Pianobaren har varit efterlängtad, så det är oerhört kul att kunna erbjuda den igen, fast i nya lokaler som skapar en ”old school” New York-känsla, säger Oscar Levin, nattklubbsansvarig. När man valde att stänga Riva och skapa restaurangen Hey Lucy försvann Pianobaren naturligt. Dock fanns känslan hos de driftansvariga att något saknades och målet var hela tiden att på något sätt återskapa det som varit. - Vi hade aldrig för avsikt att faktiskt ta bort PianoJamare baren, det blev bara så i och med uppstartandet av Hey Lucy. När möjligheten sedan dök upp att återetablera Pianobaren i egen lokal satsade vi direkt, säger Oscar. LYXIG AFTER WORK PÅ FREDAGAR Med passande stil och inredning erbjuder Pianobaren varje fredag en ”after work” med separat matmeny och goda drycker till förmånliga priser. Man kan avnjuta till exempel ostron, räkor eller charkbricka tillsammans med öl, vin, cider eller ett glas bubbel. - Vår vision var att ingjuta en lite mer lyxigare känsla, men som passar vem som helst. Till Pianobaren är alla välkomna, säger Oscar och fortsätter; - AW pågår mellan kl. 17.00-19.00, men sen har vi öppet till 03.00. På lördagar har Pianobaren öppet kl. 22.00 fram till 03.00. På Pianobaren, likt tidigare, kommer det spelas stämningshöjande ”nattklubbspiano” och låtar som är sjunga-med-vänliga. - Här blandas svenska klassiker med internationella hits, vilket är mycket populärt. Vi har haft mycket folk här på helgerna sedan öppningen, det är många som startar sina festkvällar på Pianobaren. Givetvis har våra gäster möjlighet att gå mellan nattklubbarna, från Pianobaren till Harrys och tvärtom. Vi har skapat tydliga delar beroende på vad gästerna efterfrågar, men gillar att hela huset är öppet för deras behov. Vi är glada att välkomna linköpingsborna till oss och den nya Pianobaren, avslutar Oscar. NOLLTRETTON 51 ÄR TILLBAKA Den populära Pianobaren Text & Foto: Kristian Andersson Pianobaren i Linköping har återetablerats och lever vidare till linköpingsbornas stora glädje. Tidigare var det på Riva som man kunde uppleva stämningshöjande ”nattklubbspiano”, men nu har konceptet fått sig en helt egen lokal på Ågatan, mellan Harrys och BK Livingroom. Rackabajsare Hutt