Hållbart Byggande 1
NYA KONSTRUKTIONER SKA GE LÄTTARE STÅLBROAR stålb
ro beräknas till cirka hundra år. Av Sveriges 1 400 stålbroar är hälften över 60 år gamla. Det innebär stora kostnads- och arbetsmässiga utmaningar framför sig när det handlar om nya broar. Med forskningsprojektet SUNLIGHT ska en rad aktörer inom akademi och näringsliv undersöka hur stålbroar kan konstrueras så att material och vikt minskar med 40 procent jämfört med konventionella konstruktioner. Projektet, som är treårigt och inleddes hösten 2019, finansieras av Vinnova, Energimyndigheten samt Formas. Med ett brett spann av projektdeltagare, däribland branschorganisationen Stålbyggnadsinstitutet, Chalmers och företag med specialkompetens inom stål, svetsning och brokonstruktion, är målet att skapa en ny stålbrokonstruktion som i långa loppet är billigare än den konventionella konstruktionen. Det handlar om ett nytt brokoncept med lättare stålbalkar och innovativt utformade korrugerade liv, säger Pia Borg, forskare och projektledare vid metallforskningsinstitutet Swerim. – Att vi korrugerar gör att vi kan gå ner i tjocklek på stålet. Den ökade hållfastheten gör också att behovet av så kallade avstyvningar som stöttar balken försvinner, då går det fortare att producera. Att stålet i vårt koncept dessutom är rostfritt gör att underhållsarbetet i princip blir obefintligt när inte längre rostskyddsmålning behövs. Det sparar mycket pengar åt broansvariga, det vill säga samhället och blir dessutom miljövänligare, säger Pia Borg. – Det är ett fantastiskt roligt projekt att jobba med, eftersom samhällsnyttan är så stor och konkret. Att vi har så många starka aktörer gör att vi snabbt kan använda den kunskap och de verktyg vi får fram under de tre år som projektet varar. Direkt efter projektets slut kan det brokoncept vi får fram implementeras i kommersiella broprojekt. LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 23