Tidningen Energi 1
Reportage Nätövervakning Agenter på hög höjd Att
lokalisera fel i elnätet är en tidskrävande historia. Men genom så kallade linjeagenter blir det snabbare felsökning och effektivare planering av elnätsåtgärder. Företaget Exeri har utvecklat ett system för smart nätövervakning som nu successivt installeras hos Skellefteå Kraft. TEXT: MARIE KOFOD-HANSEN FOTO: PATRICK DEGERMAN D 14 NR 7 2020 TIDNINGEN ENERGI et är gråkallt och tjugo centimeter blötsnö när vi möts på den lilla skogsvägen vid Vänjaurbäck utanför Lycksele. Dagens uppdrag för installatörerna: att sätta upp linjeagenter på en del av Skellefteå Krafts elnät. Linjeagenten är bara en liten pryl men den kan göra stor skillnad, eftersom den via smarta algoritmer kommunicerar exakt var det har uppstått ett fel på ledningen. Det behövs cirka två linjeagenter per kilometer ledning för att systemet ska fungera. Dagens elnät är uppbyggt av länkad metalltråd, precis som telefonnätet var för hundra år sedan. Det finns ingen inbyggd intelligens, och att ha full kontroll på långa sträckor är nästan omöjligt. Manuell felsökning tar tid, kräver mycket arbetskraft och medför höga kostnader. Det är bakgrunden till linjeagenterna och Vi analyserar varje händelse i våra installationer och sedan kan vi förbättra algoritmerna ytterligare. Rikard Qwarnström. systemet Smart Grid Surveillance (SGS) som utvecklats av Exeri, ett svenskt företag som grundades 2009. Vid Vänjaurbäck gör sig installationsteknikern Anders Thiger från Energiservice i Lycksele redo för att montera dagens första linjeagent. Säkerhetsutrustning och stolpskor åker på. Anders Thiger har gått i pappas fotspår och lär vara en av de snabbaste stolpklättarna i Norrland: – Man kan vara snabb, men säkerheten är alltid det viktigaste säger han, drar på de isolerade arbetshandskarna och greppar den grå plastdosan. Via en app i montörens mobiltelefon aktiveras linjeagenten och börjar kommunicera med närmaste SGSbasstationen som i sin tur vidarebefordrar information upp till ICCU, Exeris server. Statusuppdateringar skickas ett antal gånger per dygn, förutsatt att allt fungerar som det ska. Vid fel skickar linjeagenterna omgående ett larm för att det snabbt ska gå att hitta och rätta till. ICCU har kunskap om hur elnätet ser ut och kan sammanställa en totalbild utifrån den information som kommer in från alla linjeagenter.