Tidningen Energi 1
Via en app i montörens mobiltelefon aktiveras lin
jeagenten, Richard Qvarnström instruerar Markus Österlind om hur appen fungerar. Informationen presenteras på en kartbild direkt i driftcentralen. Själva monteringen är enkel. Montören klättrar upp och skruvar fast ett speciellt fäste i stolpen, cirka en och en halv meter från ledningarna. Det räknas som ett säkert avstånd, vilket gör att man inte behöver bryta strömmen. Sedan hakas linje agenten på och installationen är klar. Rikard Qvarnström, som är ansvarig för hårdvaruDet blir otroligt mycket lättare att lokalisera fel och det underlättar både för vår service personal och våra kunder. Magnus Pettersson, Skellefteå Kraft. design på Exeri, räknar med att arbetet tar cirka tvåtre minuter per stolpe. – Jag brukar säga att det tar två minuter för att ge en bild av hur snabbt det kan gå, men naturligtvis är montörernas säkerhet i fokus, så ibland tar det längre tid. Det som tar mest tid är transporten mellan stolparna. Tiden för själva klättringen blir oftast försumbar i sammanhanget. I 16 dén till linjeagenterna kom när en av grundarna av företaget Exeri, Magnus Karlsson, för tredje gången samma vecka stod i duschen och vattenpumpen lade av till följd av elavbrott. Varje gång han ringde till elbolaget fick han samma svar: ”Vi vet att det är elavbrott på sträckan, men vi har svårt att lokalisera exakt var felet är.” Magnus Karlsson, med bakgrund från Ericsson och med lång erfarenhet av nätverksövervakning, tänkte att det var konstigt – det måste väl finnas någon typ av teknik för att lokalisera den här typen av problem? Men det visade det sig att så inte var fallet. Magnus NR 7 2020 TIDNINGEN ENERGI Karlsson och hans medgrundare av Exeri – Elisabeth Johansson och Stefan Burström, kollegor från tiden på Ericsson – bestämde sig för att lösa problemet. Efter några års utveckling var Smart Grid Surveillance ute på marknaden. Skellefteå Kraft Elnät var det första elnätsbolag som testade linjeagenterna. Sedan 2019 är Skellefteå Kraftkoncernen även den största enskilda ägaren i Exeri. Magnus Pettersson är projektledare och var med i Malå när företaget installerade det första systemet 2018: – Vi har väldigt positiva erfarenheter, det blir otroligt mycket lättare att lokalisera fel och det underlättar både för vår servicepersonal och våra kunder. Vi får också mycket användbar statistik som vi kan använda för att planera underhåll, säger Magnus Pettersson, och tillägger: – Vi kan utvärdera fel och får information om att det på en viss sträcka sker många elavbrott. Med den kunskapen kan vi lättare se vilka åtgärder som är lämpliga att ta till just där. Att Skellefteå Kraft gick in tidigt har också lett till en snabbare utveckling av tekniken. – Personalen på Skellefteå Kraft har verkligen hjälpt oss framåt. Tack vare deras feedback har den första versionen, som installerades 2018, kunnat förbättrats. Nu har vi hårdvaran helt klar och kan fortsätta förädlingen av systemet via uppdateringar av programvaran, säger Elisabeth Johansson. Övervakningssystemet bygger bland annat på självlärande algoritmer, vilket gör att linjeagenterna blir