HBV Magasinet 1
Bostadsstiftelsen Platen Platen har strax över 5
700 lägenheter inom kommunens gränser och en dryg femtedel av Motalas befolkning bor i Platens lägenheter. Bostadsstiftelsen förvaltar också runt 170 lokaler med en yta om knappt 40 000 kvadratmeter. Tack vare det kan Platen förlänga Teknikintresserade. Driftteknikern Björn Johansson, underhållsansvarige Hemen Hussaini och el specialisten Pontus Kåberg. livet på äldre maskiner, innan det är dags att byta mot modernare varianter. – Samma sak gäller tvättmaskiner, säger Björn Johansson. Vi sparar friska och väl fungerande delar för att kunna reparera andra maskiner i beståndet. Vi har skapat något som kan liknas vid en hubb för tvättmaskinsdelar som vi har stor nytta av. samla in data för att se om vi uppfyller våra mål. Både i rena pengar och i koldioxidekvivalenter. Det arbetet pågår för fullt. ETT EXEMPEL PÅ återbruk, som Platen länge arbetat med, handlar om tvättmaskiner och torkutrustning. För i runda slängar tio år sedan inledde bostadsstiftelsen ett arbete med att byta ut frånluftsmaskiner på torksidan, som drar mycket energi, mot värmepumpslösningar. – Det kändes helt enkelt dumt att skrota fungerande maskiner, berättar driftteknikern Björn Johansson. I stället använde vi hela eller delar av de bortplockade maskinerna för att hålla liv i de äldre torklösningarna, i fastigheter där vi inte hunnit byta ännu. ETT YTTERLIGARE EXEMPEL är ett pilotprojekt som handlar om lagring av energi från Platens solceller och återbruk av elbilsbatterier. Idén kommer från Platenmedarbetaren Pontus Kåberg, specialist i elfrågor, och hans eget system i ”Där ekonomin traditionellt varit den största drivkraften ser vi nu även på återbruk ur ett mer etiskt perspektiv.” SOFIA FALKLÖF bostaden. – Utan att gå in på allt för många detaljer, säger Pontus Kåberg, så var jag på jakt efter en lösning för energilagring till mina solceller och sprang på ett Open source-projekt på nätet om hur man kan ”lura” elbilsbatterier att de fortfarande sitter i en elbil. Med hjälp av Open sourceprojektet har han skrivit en bit kod som möjliggör att ett elbilsbatteri kan kommunicera med växel riktaren i den HBV-MAGASINET | NUMMER FYRA 2024 | 27