Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
i en ouppvärmd lada eller reser utomlands där de
lättare kan få tillgång till repetitionslokal. De lokaler som i nuläget används för daglig träning i Stockholm och Malmö får inte användas för repetition eller framtagande av produktion. Av de 35 kompanier som besvarat Kulturrådets enkät har sex uppgett att de har tillgång till en egen lokal. Det kan dock variera mellan en fullt utrustad teater och en källare utan möjlighet till teknisk rigg. Fjorton kompanier anger att de hyr lokal för att repetera. Det har då varit både källarlokaler, gymnastikhallar och teatrar. 5.5.3 Artisters tillgång till residensmöjligheter I Stockholm finns det möjlighet till residens både hos Subtopia och Cirkus Cirkör i Botkyrka. De senaste åren har Subtopia erbjudit ett 20-tal residens årligen på mellan en till fem veckor.34 serna mer än att de ska vara professionella artister och det är först till kvarn som gäller.35 5.5.4 Behov av producenter Många utövare lyfter behovet av producentstöd för att komma ut med sina föreställningar och bygga en hållbar verksamhet. Det råder dock lite olika meningar om vad det innebär, vilken roll en producent bör ha. Vissa vill ha stöd med sin ekonomiska redovisning, andra med att sälja föreställningar. Och flera menar att det finns för få producenter med cirkuskompetens. Bristen på producenter sägs också vara en förklaring till att många cirkusartister inte får tillgång till offentliga stöd: de har ingen kunskap om stödsystem och inte kompetensen som krävs för att skriva tillräckligt bra ansökningar.39 De som själva verkar som producenter, liksom de som Man har inget urval till residensplatSubtopia annonserar inte ut sina residens, utan informationen sprids ”från mun till mun”. Förutom tillgång till lokal kan de erbjuda boende och i vissa fall bidra till resekostnader.36 Cirkus Cirkör har också erbjudit 15 till 20 residens per år de senaste fyra åren.37 utbildar producenter, menar dock att det inte i första hand krävs en särskild cirkuskompetens som producent. Processerna ser annorlunda ut men det är tillräckligt mycket som är gemensamt med andra scenkonstområden. De producenter vi träffat upplever att det som efterfråTill Cirkus Cirkörs residens, Cirkör Lab, kan man söka löpande under året. De gör ett visst urval, men uppger att det är lättare att få plats om man söker tidigt på året. De försöker få en blandning mellan svenska och internationella kompanier.38 Av de 35 kompanier som svarat på Kulturrådets enkät har 12 uppgett att de under 2016 arbetat i ett eller flera residens. Flera av dessa har också haft residens i utlandet, medan tre endast haft residens utomlands. I redovisningar av Kulturrådets projektstöd uppger också flera kompanier att de haft flera residens, ofta i flera olika städer, för att få ihop tillräcklig repetitionstid för att ta fram en föreställning. Från såväl utövare som institutioner har de vi träffat framfört att det borde finnas incitament för scenkonstinstitutioner att erbjuda cirkusartister residens i större utsträckning. Det vore också önskvärt om de som del i detta gav möjlighet till publika möten i slutet av processen och presenterade föreställningar. Institutioner som gjort detta har också uppgett att residens kan ge mer än när en scen endast tar in ett gästspel. Det väcker engagemang, skapar kontakter och ger ett mervärde åt platsen under hela processen. 34. www.subtopia.se/utvecklas/cirkus/cirkusresidens/ 35. Intervju med Karin Lekberg, chef och Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef cirkus, Subtopia. 2017-09-13. 36. Intervju med Subtopia, 2017-09-13. 37. Cirkus Cirkörs verksamhetsberättelser 2013–2016. 38. Intervju med Cirkus Cirkör. 2017-05-17. gas ofta är en person som kan stötta med administration och ekonomi, när de själva ser att de kan göra en långt större insats om de är med från början i en produktion. Att komma in när en föreställning är färdig och försöka sälja den kan upplevas som en otacksam uppgift. Om en producent finns med från början kan den bidra med kompetens kring hur man gör en föreställning som går att sälja och turnera med. Producenten vet vad arrangörerna kommer att efterfråga och behöva och vilka val man måste göra för att kunna komma ut. Det kräver då en ömsesidig relation där man är beredd att lyssna på producenten, inte bara få uppgifter utförda. Där man verkligen kan göra en insats för cirkuskompanier är dels i analysen av vad som kommer att göra föreställningen säljbar, dels i utvecklande av strategier, relationer och förhandlingar. Den specifika kompetens en producent som arbetar med cirkus bör ha handlar dels om produktionsprocessen, dels om tekniska förutsättningar, och kanske framförallt en internationell kompetens. Den svenska marknaden är begränsad och för att upprätthålla en hållbar verksamhet behöver ett svenskt cirkuskompani idag också komma ut på en internationell marknad. Och för att lyckas med det krävs ett långsiktigt, strategiskt relationsbyggande. För att finansiera sin produktion behöver utövare kunskap dels om hur stödsystem ser ut, dels om hur infrastrukturen ser ut för förmedling och presentation av scenkonst. Eftersom det inte finns särskilda system för cirkus är det viktigt att kunna strukturerna för andra former av scenkonst som dans och teater: vilka stödformer som finns, hur man söker dem och hur man når ut med sin föreställning. 39. Intervjuer med utövare, 2017-09-12 och 2017-09-13. 19