Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
Antingen prioriterar man inom ramen för sin verks
amhet att anlita en producent som bistår med kompetens eller så behöver utövarna själva stärka sin egen kompetens inom dessa områden. Detta är inget som är unikt för cirkusen, frågan återkommer ständigt hos mindre, fria scenkonstaktörer. Det faktum att cirkusen är ung som konstform, och inte har en ”egen” infrastruktur att förhålla sig till, kan dock göra behovet än större. Många av de kompanier som besvarat Kulturrådets enkät, säger sig inte ha råd att anlita en producent, även om de anser sig ha stora behov av det. De som själva är verksamma som producenter uppger dock att deras ersättning vanligen består av provision på sålda föreställningar. Inom ramen för den producentutbildning som idag finns på Stockholms dramatiska högskola, finns det möjlighet att specialisera sig inom till exempel teater, dans eller cirkus. Då det finns mycket få arbetsgivare som kan erbjuda praktik eller senare anställa en producent inom samtida cirkus, är det dock inte vanligt att studenter väljer en sådan inriktning. Företrädare för utbildningen anser dock inte att det krävs en särskild utbildning för cirkusproducenter.40 Vad som däremot kunde vara intressant enligt andra som Kulturrådet har talat med, för arbetsgivare och utövare, är om det fanns möjlighet till fortbildning inom specifika kompetensområden för yrkesverksamma producenter. Det skulle också vara möjligt för de blivande producenterna att samarbeta med cirkusstudenterna på Dans och Cirkushögskolan, då de båda tillhör Stockholms konstnärliga högskola. 5.5.5 Anställningsvillkor och fackliga organisationer Det finns idag få anställningar i Sverige som cirkusartist. De institutioner som kan erbjuda anställning gör det på begränsade kontrakt. I kollektivavtalet mellan Teaterförbundet och Svensk Scenkonst för institutionsteatrar finns inte cirkusartist med som yrkeskategori. Det innebär att det blir en förhandlingsfråga huruvida en cirkusartist ska räknas in under samma kategori konstnärlig personal som till exempel en skådespelare och därmed garanteras samma minimiersättning och villkor. Enligt utövare vi träffat så har detta ibland utnyttjats av arbetsgivare som annonserat efter cirkusartister men sedan presenterat anställningsavtal och ersättning för statister.41 Endast 18 personer är registrerade som cirkusartister i Teaterförbundets artistavdelning. Det ger dem inte någon stark röst inom organisationen men det finns idag en pågående dialog mellan förbundet och branschorganisationen Manegen hur man kan arbeta tillsammans. Teaterförbundet har uppmärksammat att det finns särskilda svårigheter 40. Intervju Peo Sander, 2017-08-30. 41. Intervju utövare Alby, 2017-09-13. 20 när det gäller arbetsvillkor för cirkusartister. Som exempel kan nämnas daglig träning, som ofta finns med i avtal för dansare men sällan för cirkusartister. Cirkusartister arbetar ofta med till exempel event, vilket ofta medför problem ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt. De är ofta egenföretagare och fakturerar, vilket kräver att de inberäknar kostnader för såväl försäkring som pension.42 Försäkringar är också en central fråga i ett yrke där utövaren är så beroende av kroppen och som dessutom är förknippat med viss skaderisk. De företrädare för institutioner och enskilda utövare vi träffat vittnar om att de har stora svårigheter med att hitta och teckna försäkring. 5.5.6 Utövarnas inkomster Konstnärsnämnden publicerade 2016 rapporten Konstnärernas demografi, inkomster och sociala villkor som del i sitt uppdrag att beskriva konstnärers förutsättningar för konstnärligt skapande. Som konstnärer räknas de som under åren 2011 till 2015 sökt någon form av bidrag från Konstnärsnämnden, eller är registrerade som medlemmar i konstnärsorganisationer och fackförbund. Dessa har delats in i 19 yrkeskategorier, varav en är clown/cirkus/artist. Denna består av sammanlagt 200 individer. Det är dock oklart hur många av dem som kategoriserats som clown som är att räkna som cirkusclown respektive teaterclown, och vad som är inbegripet i artist. Av 175 medlemmar i Teaterförbundet för scen och films artistavdelning, är som nämnts ovan endast 18 registrerade som cirkusartister. Det är därför svårt att göra några antaganden utifrån detta material. Det vi återigen kan konstatera är att det finns mycket få anställningar på cirkusområdet. De allra flesta utövare bedriver näringsverksamhet eller kombinerar uppdrag med kortare anställningar. Konstnärsnämnden konstaterar att näringsverksamhet inom den samlade gruppen konstnärer inom alla kategorier har ökat markant under en tioårsperiod. Konstnärer som endast har inkomst från näringsverksamhet har också lägre inkomst än dem som har löneinkomst eller en kombination av båda former.43 Under samma tioårsperiod har också konstnärsgruppen som erhållit arbetsmarknadsstöd minskat kraftigt, liksom andelen som fått sjukersättning.44 Flera utövare vi träffat har också vittnat om svårigheter att få ersättning vid skada, sjukfrånvaro eller föräldraledighet45 , något som återkommande påpekas av fackliga organisationer där kombinationen av företagande och kortare anställningar är vanligt förekommande.46 42. Intervju med förbundsdirektör Mika Romanus, 2017-10-04. 43. Konstnärernas demografi, inkomster och sociala villkor, s.12. 44. Konstnärernas demografi, inkomster och sociala villkor, s.13. 45. Intervjuer. 46. Till exempel Journalistförbundet och KRO/KIF.