Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
för dans, som kan vara intressant för cirkusartis
ter. Den har dock inte samma praktiska inriktning. Tidigare har sex studenter från cirkusfältet gått detta masterprogram. För närvarande finns en doktorand inom cirkus. Forskarutbildningen vid Stockholms konstnärliga högskola anordnas inom ämnet performativa och mediala praktiker med fyra olika inriktningar: film och media, koreografi, opera och scen. Doktoranden i cirkus finns under koreografi, cirkus utgör alltså ingen egen inriktning. Den 1 juni 2016 fick Stockholms konstnärliga högskola för första gången tillstånd att utfärda konstnärlig examen på forskarnivå inom området konstnärliga praktiker.112 9.2.1 Stark internationell dimension Det är högt söktryck på kandidatprogrammet – senast 230 sökande till 15 platser – med sökande från 26 länder. Av de sökande var 18 från Sverige, varav fyra blev antagna. De svenska sökande till DOCH:s kandidatprogram kommer som regel från Cirkörs Cirkusgymnasiet i Botkyrka, antingen direkt eller via någon annan skola i utlandet (oftast Danmark, Nederländerna eller Spanien). Flera av de studerande som antas har redan med sig en kandidatexamen i cirkus från något annat land och enligt DOCH är skälet till att söka programmet att få möjlighet till konstnärlig utveckling. Lärarna vid Institutionen för cirkus har sin bakgrund i åtta olika länder.113 Institutionen för cirkus har många internationella samarbeten med andra cirkushögskolor, främst inom ramen för samarbetsorganisationen Fedec (La Fédération européenne des écoles de cirque professionnelles), och deltar i festivaler i Sverige och utomlands.114 Institutionen medverkar f.n. också i två projekt finansierade genom EUprogrammet Erasmus + som båda handlar om kompetensutveckling inom det pedagogiska området med målet att utveckla ett gemensamt pedagogiskt program.115 Det finns ingen systematisk uppföljning av vad cirkusstudenterna från DOCH gör efter avslutade studier, varför det heller inte finns några uppgifter om hur många som primärt blir verksamma utanför Sverige. Men uppskattningen som DOCH gör är att många har Sverige som sin bas under en period, men att många sedan lämnar landet på grund av de större möjligheterna att vara verksam i andra länder.116 Alumner har även etablerat egna framgångsrika kompanier. I självskattningar som gjorts av DOCH anges följande: ”Studenterna har också varit mycket framgångsrika på arbetsmarknaden. Några har 112. www.uniarts.se/forskning/forskarutbildning 2017-08-07. 113. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 114. Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar, Självvärdering, Dans- och cirkushögskolan, Cirkus, Utvärderingsärende: scenisk gestaltning reg.nr 411-552-13. 115. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 116. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. arbetet som cirkuskonstnärer för till exempel Cirque de Soleil, Les 7 Doigts de la Main och Cirkus Cirkör. Många arbetar både som cirkusartister och pedagoger. De flesta växlar mellan att vara anställda och att vara frilansande konstnärer och har världen som arbetsplats.”117 9.2.2 Om framtiden Representanter för Institutionen för cirkus vid DOCH uppger att de har önskemål om att utveckla de fristående kurserna för att kunna erbjuda än mer kompetensutveckling för etablerade konstnärer. Fristående kurser ger dessutom institutionen möjlighet att utveckla nya kurser som kan påverka både fältet och de existerande programmen. Samtidigt konstaterar de att de börjar få trångt i sina lokaler sedan masterprogrammet och de fristående kurserna infördes. Likaså drömmer man om att få in ytterligare doktorander. Det finns dock en stor konkurrens från andra konstområden som har funnits längre inom högskolan och därför har en längre erfarenhet av akademiska processer och det akademiska tänkandet. Inom Institutionen för cirkus /DOCH har en diskussion förts om att skapa en kurs för cirkusproducenter, och man ser att möjligheter finns nu när Stockholms dramatiska högskola finns inom i samma organisation (Stockholms konstnärliga högskola). Institutionen för cirkus i samverkan med andra institutioner på DOCH funderar också över möjligheten att utveckla en pedagogisk utbildning och ser ett tydligt behov på det området eftersom många artister frilansar och varvar egen konstnärlig verksamhet med undervisning. Under de senaste fem åren har fler f.d. DOCH-studenter också blivit lärare vid Cirkusgymnasiet i Botkyrka och i andra miljöer. I första hand skulle en fristående kurs kunna skapas för att i förlängningen utveckla något som kan jämföras med danspedagogutbildningen, alternativt att skapa ett europeiskt program och då göra det tillsammans med andra europeiska utbildningar.118 9.3 Cirkus inom kulturskolan, studieförbunden och annan fritidsverksamhet Kulturskolerådet uppskattar att cirka 15 kommuner för närvarande har återkommande kulturskoleverksamhet inom cirkusområdet. Till detta kommer ett flertal kommuner där de har tillfällig verksamhet såsom läger, sommarkurser, föreställningar med mera.119 Kulturskolerådet för statistik över kulturskolornas verksamhet i 117. Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar, Självvärdering, Dans- och cirkushögskolan, Cirkus, Utvärderingsärende: scenisk gestaltning reg.nr 411-552-13. 118. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 119. Torgny Sandgren, Generalsekreterare i Kulturskolerådet, e-post, 2017-08-28. 43