Kollega Just nu
Kollega Aktuellt
Kollega Lön & villkor
Kollega Arbetsrätt
Kollega Bransch
Kollega Industrispionage
Kollega Trollhättan efter Saab
DOKUMENT S öndagen 19 december i fjol rullar ett
otal Saab-bilar, en efter en, i strålande solsken, in på parkeringsplatsen vid Stallbacka i Trollhättan. Där radar de före detta Saab-anställda upp sina fordon utanför fabriken och tutar unisont i tribut till den forna arbetsgivaren. På dagen tio år tidigare blev närmare 3 300 anställda av med jobbet när ägaren lämnade in konkursansökan till Vänersborgs tingsrätt. I flera fall drabbades båda familjeförsörjarna av arbetslöshet. Saab hade efter år av pendling mellan hopp och förtvivlan nått vägs ände. Det såg nattsvart ut för Trollhättans del och det talades om massarbetslöshet, social misär, utflyttning och handelsdöd. Men farhågorna kom på skam. – Arbetslösheten är betydligt lägre i dag än den var före konkursen, säger Paul Åkerlund, som så många andra blev av med sin anställning då. Detta till trots gör Paul Åkerlund samma sak i dag som han gjorde för tio år sedan. Då var han tjänstledig för att ratta Trollhättans kommun och han är fortfarande kommunstyrelsens ordförande. Faktum är att samtliga före detta Saabanställda som medverkar i denna artikel i princip har samma arbetsuppgifter som de hade när Saab gick i konkurs. Konkursen kom inte som någon direkt överraskning. Efter flera år med ekonomiska problem och rekonstruktion såg det lite ljusare ut 2010 då holländaren Victor Muller klev in som en frälsare och det blev drag i fabriken igen. Men bekymren återkom ganska snabbt. I april 2011 stannade linan och sedan uteblev lönen gång efter gång. – Lönen kom, men den kom försent vid flertal tillfällen, säger Anette Hellberg, som jobbade fackligt på heltid då och jobbar fackligt på heltid nu. Som ordförande för Unionenklubben på Saab var det bland annat hennes jobb att samla ihop lönefordringar från medlemmarna. Vissa medlemmar vägrade lämna in fordringar och ansåg att man gott kunde avstå en månadslön eller två för att rädda företaget. – De kände sådan lojalitet med arbetsgivaren. Där har du Saab-andan, säger Anette Hellgren. Ja, den mytomspunna Saab-andan – ursprungligen var den faktiskt ett pr-påhitt som handlade om körglädje i allmänhet och om att köra Saab i 1946 Den första personbilsprototypen, ur-Saaben, tillverkas i Linköping. 1937 Saab grundas som tillverkare av flygplan. Saab stod för Svenska Aeroplan aktiebolaget. 1947 Saab 92 visas upp och bilprojektet flyttar till Trollhättan. 1950 Den första serietillverkade bilen går av linan. synnerhet, men den har kommit att bli något annat. Något som exempelvis förklarar trollhättesonen Nils van der Pools OS-medaljer i skridskor, liksom stadens förmåga att komma på banan om och om igen. Envetenhet, underdogstyrka och mirakulös energi är ord som dyker upp i samma andetag som Saab-andan, eller trollhätteandan som några föredrar att kalla det. – Stolthet, innovation och arbetsglädje, förklarar Anette Hellgren. – För oss anställda var Saab-andan ett informellt sätt att jobba på, vi tilläts ta större perspektiv, tänka själva, säger Peter Bäckström, som är intendent på Saab-museet. Före konkursen var han chef på Saabmuseet så han har i princip bara bytt titel och uppdragsgivare. – Jag vill kalla det trollhätteanda, det är jävlar anamma, helt enkelt. ”Nu har vi det jävligt besvärligt, men det hjälper inte att tjura och skylla på någon annan, nu löser vi det här”, säger Paul Åkerlund. Det saknades för all del inte andra att skylla konkursen på. Kunderna svek: – Vi köpte inte Saab tillräckligt mycket. Vi hade inte de bilvarianter kunderna efterfrågade, det är tydligt nu, när man fått lite perspektiv, säger Peter Bäckström, som dock själv går fri från skuld i sammanhanget – han äger 15 Saabbilar. Regeringen kunde ha gjort mer: – Min bestämda uppfattning är att det hade gått att rädda Saab. Det är fruktansvärt synd att regeringen inte gick in och stöttade företaget ekonomiskt, som man gjorde i andra länder under finanskrisen. Den taggen sitter kvar i mig och många trollhättebor, säger Paul Åkerlund. Gamla ägaren GM underlättade inte: – Utan GM:s många krav och restriktioner på vad som fick säljas och inte, skulle det ha blivit mycket lättare att starta upp Saab igen. Den all1959 Fabriken på Stallbacka byggs ut rejält. 1957 Rallyföraren Erik Carlsson, alias Carlsson på taket eller Mr Saab, anställs och förblir anställd fram till konkursen. 1966 Övergår från tvåtaktsmotorer till fyrtaktsmotorer från Ford. > »Det här hjärtat klappar fortfarande i tvåtakt « 24 KOLLEGA 3_2022
Kollega Våga stå upp för mobbade
Kollega Ratar det personliga brevet?
Kollega Så funkar det: Jobbmobilen
Kollega Yrket i bild
Kollega Smart start
Kollega Smart hälsa
Kollega Smart på jobbet
Kollega Om Unionen