Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Inför artificiell Intelligens och maskin
inlärning för ruttplanering Descartes System Group presenterade nyligen sina förbättringar inom artificiell Intelligens och maskininlärning för sina tjänster inom ruttplanering och ruttoptimering. Genom att lära sig av data från verkligheten kan dessa förbättringar maximera fordonens prestanda samt hjälpa företag att uppnå bästa möjliga optimeringsresultat. – Dessa AI- och ML-baserade förbättringar är tecken på att vi fortsätter anstränga oss till att förbättra våra Routing-lösningar till att förenkla och automatisera mer, vilket ger större precision och förbättrade driftresultat, säger Sergio Torres, senior vice president på Descartes. Descartes AI Advisor är en intelligent konfigurations- och övervakningsmodul som efterliknar förmågorna hos Descartes ”Route optimization”-experter. Kunden får en rad frågor, där Descartes AI Advisor utifrån svaren automatiskt konfigurerar optimeringsinställningar och parametrar, vilket förenklar och påskyndar konfigurationsprocessen. Olika scenarios som uppkommit i och med konfigurationen jämförs sedan för att avgöra de bästa inställningarna för att optimera rutterna och samtidigt Maskininlärning ska effektivisera ruttplanering. Foto: Descartes bidra till att nå företagens mål. AI-Advisor kan alltså utvärdera resultaten av system som är i drift, och rekommendera konfigurationsändringar för att hela tiden bibehålla optimal prestanda. Maskininlärningsalgoritmer har tillämpats för att beräkna plats, transits och stopptider. Dessa nyckelfaktorer förbättras kontinuerligt genom att övervaka verkliga resultat från både mobila och IoT-baserade källor i kombination med andra påverkande variabler. Tiotusentals datapunkter och variabler utvärderas alltså kontinuerligt för att göra inlärda justeringar som bidrar till att förbättra ruttplaneringens precision och därmed också skapa mer förutsägbara och effektiva rutter. Catena får nej till utveckling av 600 000 kvadratmeter logistikområde i Ängelholm Av Peter Höök Ett stort e-handelsområde har planerats i Norra Varalöv i Ängelholm. Men i sista stund har flera partier vänt i frågan och har nu röstat för att helt lägga ner planerna. Logistik- och lagerområdet skulle byggas på åkermark vid E6:an i Norra Varalöv och bli 18 hektar stort, vilket är tre gånger stå stort som det nuvarande lagret på platsen. Det rapporterar SVT Nyheter Arbetet med planerna har pågått sedan hösten 2018 och senast i augusti i år klubbades detaljplanen i samhällsbyggnadsnämnden, med politisk majoritet. Men i sista stund har nu flera politiker vänt i frågan och en majoritet i kommunstyrelsens arbetsutskott röstade för att planerna ska läggas ned. – När arbetet med detaljplanen startade fanns det ett brett stöd för att utveckla området och skapa fler arbetstillfällen. Nu har frågan ställts på sin spets och alla partier har fått bekänna färg. En majoritet har nu röstat för att stoppa utvecklingen av e-handelsområdet, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande. Socialdemokraterna, Efter tre år av utredningar får Catena nej till utveckling av ett 600 000 kvadratmeter stort nytt logistikområde i Ängelholm. Karta: Ängelholms kommun Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som tidigare röstat ja i frågan, säger nu nej. Anledningen är klimatdebatten kring att bygga på åkermark, menar oppositionsrådet Lars Nyander (S). – Placeringen av verksamheten är på mark som kommer behöver när vi pratar om matförsörjning och klimatdebatten har visat att vi måste vara rädda om de resurser vi har. Våra medlemmar fick rösta kring detta och vi har ändrat oss väldigt sent, säger Lars Nyander. DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 11