Dagens Transport & Logistik 1
KILENKRYSSET I Eskilstuna bygger Kilenkrysset ut
H&M:s befintliga lageranläggning. Foto: Kilenkrysset bredda vår verksamhet genom att bygga bostäder i samarbete med K-Fastigheter. På logistikfastighetssidan har vi på senare år inlett joint venture ihop med olika aktörer, i syfte att genomföra storskaliga projekt såsom exempelvis nytt logistikcenter till Åhléns beläget i Rosersberg utanför Stockholm. Vi fortsätter parallellt med vårt befintliga fokus på medelstora logistikfastigheter så som exempelvis DSV:s nya terminal i Västerås, utbyggnation av H&M:s befintliga lageranläggning i Eskilstuna, och en ny lokal åt Alfa Laval i Jordbro i Haninge kommun. Den här typen av projekt passar vårt bolag väldigt bra. I Strängnäs bygger vi även en anläggning för BCA 26 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 Vehicle Remarketing med en yta på drygt 3500 kvadratmeter säger Jan Persson. Hanterar hela kedjan i egen regi Tillsammans med Nykvarns kommun och det gemensamma bolaget Kvarnkrysset medverkar Kilenkrysset som fastighetsutvecklare av SEEL, Swedish Electric Transport Laboratorys forskningscenter i Nykvarn, en av Sveriges testbäddar för elektromobilitet. Forskningscentret blir ca 3 700 kvadratmeter fördelat på två våningsplan med kontor, testceller, manöverrum, preppytor, verkstad samt supporterande teknikytor. Jan Persson är övertygad om att den höga tillväxttakten på logistikfastighetsmarknaden kommer att fortsätta även framöver. Samtidigt anser han att ledtiderna från bygglovsansökan till första spadtaget är alltför långa, vilket inte rimmar särskilt väl med behoven hos de snabbväxande logistik- och e-handelsbolagen. –Vår styrka är att vi är flexibla och kan fatta snabba beslut. Vi hanterar hela kedjan i egen regi, från markförvärv till bygg samt ägande och förvaltning av de färdiga fastigheterna. När vi förvärvar nya markområden har vi ofta ett tioårsperspektiv. Vi har ingen brådska utan låter logistikområdena utvecklas i lagom takt, säger han. n