Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKFASTIGHETER Terminalen ligger i det expan
siva logistikområdet Stockholm Syd/Almnäs mellan Södertälje och Nykvarn. Det är ett gammalt militärområde som nu exploateras. Flera logistikföretag söker sig nu till detta strategiskt välplacerade område. Foto: John Hardwick kor. När installationsarbetet är klart i december väntar samordnade tester och intrimning av systemet. – Den nya paketbanan innebär en avsevärd effektivisering, dels eftersom kapaciteten är hög, dels eftersom den har outlines hela vägen ner till paketbilarna. Det innebär goda möjligheter till förlastning av paketbilar. Vi kan lasta klart paketbilarna innan chaufförerna är på plats. När de väl anländer kan de bege sig ut på vägarna direkt, utan att behöva lägga någon tid på inlastning av gods. Det spar mycket tid för chaufförerna och åkeriena, säger Franco Carbajal. Solpaneler och laddningsplatser för elfordon Den nya terminalen ger också DB Schenker en betydligt högre flexibilitet i hela sitt logistiknätverk. Miljöfördelarna är dessutom stora eftersom bolaget inte längre behöver köra från norra till södra sidan av Stockholm för att leverera paket. DB Schenker är den första stora logistikaktören som etablerar sig på logistikområdet Stockholm Syd. Intresset för att etablera sig i området har dock varit stort och flera andra aktörer är på väg, exempelvis Budbee och Postnord. – Vi har ett stort hållbarhetsfokus i vår nya terminal med bland annat solpaneler på taket. Vi har dessutom förberett laddningsplatser för elfordon, såväl personbilar som lastbilar och paketbilar. När våra åkerier väl tar beslutet att övergå till elfordon är vår nya terminal förberedd för det, säger Franco Carbajal. n FAKTA Den stora ytan framför lastningsportarna har gjorts särskilt rymlig för många lastfordon i hög aktivitet samtidigt. Foto: DB Schenker Byggnation av DB Schenkers nya terminal i logistikområdet Stockholm Syd, Södertälje Byggherre: Schenker Property Sweden Totalentreprenör: Consto Omfattning: 14 400 kvadratmeter Tidsram: Byggstart april 2020, beräknas stå klart januari 2022. Arkitekt: Liljewall Arkitekter DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 31