Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKMARKNADEN ökade godsflödena är också att
branschen fått upp ögonen för risker och brister i de etablerade försörjningskedjorna. Det blev uppenbart att det skulle krävas nya, uppdaterade sätt att arbeta med logistik för att kunna garantera leveranssäkerhet. Pandemin innebar därmed en stresstest för logistikflödena och logistikfastigheterna, säger Karin Witalis. Karin Witalis, researchansvarig på Colliers. Foto: Colliers Automatiseringen behöver förfinas och tillgången på el garanteras Hon tillägger att lager- och logistikfastigheterna behöver bli ännu bättre på att hantera komplexa flöden av varor ut till kunder som ställer allt högre krav på snabbhet, flexibilitet och smidiga returer. Automatiseringen behöver förfinas, hanteringen av returer effektiviseras och tillgången på el garanteras. –Trots en växande efterfrågan på logistikytor indikerar den stora nyproduktionen att hyresutvecklingen kommer vara stabil även framöver. Samtidigt har en rekordstark efterfrågan från investerarhåll fortsatt att pressa ner direktavkastningskraven till rekordlåga nivåer i de bästa logistiklägena, säger Karin Witalis. Hon ser en trend mot stora logistikanläggningar, vilket är en konsekvens av hyresgästernas önskan om att skapa centrallager och konsolidera mindre enheter till en större. Colliers ser även en ökad efterfrågan på energieffektiva fastigheter med låga driftskostnader samt ökade krav på säkerhet och en hög teknisk standard. Automationsutvecklingen skapar nya möjligheter för fastighetsägare Automatisering är förstås en av logistikmarknadens långsiktiga megatrender. Automationsutvecklingen påverkar även utformningen av logistikfastigheter. Vissa typer av automation kräver specialanpassade byggnader, det kan handla både om utformning såsom mått och byggnadsform samt golvbärighet och takhöjd. För befintliga lagerbyggnader är det vid installation av automation viktigt att golven är plana och raka. –Automationsutvecklingen skapar också möjligheter för fastighetsägare. Då installation av automation är en stor kostnad så kan det öka hyresgästernas incitament att skriva långa hyresavtal, för att säkra långsiktigheten både när det gäller lokalitet och sin investering, säger Karin Witalis. n cent kring Jönköping, Örebro samt Norrköping eller Linköping. Nytt rekordår vad gäller transaktionsvolymer Trots den pågående pandemin har transaktionsmarknaden i Sverige varit väldigt stark under 2021. Det finns gott om såväl inhemskt som internationellt kapital som just nu söker sig till den svenska fastighetsmarknaden. 2021 ser ut att bli ett nytt rekordår vad gäller transaktionsvolymer. –Lager och logistik i primesegmentet är väldigt efterfrågat från investerare. Det ska helst vara moderna anläggningar i bra logistiklägen, uthyrda till stabila hyresgäster på långa kontrakt. Gärna med en uppsida på hyran. För sådana investeringar har avkastningskraven pressats ned kraftigt till nivåer kring 3,5 procent, säger Karin Witalis. Digitaliseringen av samhället tog stora kliv framåt under pandemin, med accelererande e-handel och en dramatisk ökad användning av digital teknik i arbetslivet. Som en direkt följd av e-handelns uppsving och dess växande flöde av varor ökade efterfrågan på logistikytor kraftigt. Detta har i sin tur påverkat investerarnas aptit på logistikfastigheter. –En indirekt effekt av de I Brunna byggs Icas högautomatiserade e-handelslager. Foto: John Hardwick DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 39