Dagens Transport & Logistik 1
KRÖNIKA Elsparkcykeln här för att stanna Bestämda
parkeringsplatser skapar ordning på sparkcyklelkaoset. Foto: Voi Krönikör Peter Höök De både älskade och hatade elsparkcyklarna kommer att bli kvar. Trots att många ropar på förbud så kommer elsparkcykeln att bli en del av stadens nya mobilitet. Skälet är att elsparkcykeln fyller ett tomrum i transportkedjan som inte kollektivtrafiken kan ersätta. Det handlar om samma dilemma som i e-handeln, nämligen last mile-problematiken. 48 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 När vägen till tunnelbanan eller busshållplatsen är lite för lång för att gå och egentligen för kort för att ta bilen så frestas allt för många att ändå köra och när man väl sitter i bilen så kan an lita gärna köra hela vägen. Detta mönster visar flera resvaneundersökningar. Elsparkcykeln är ett givet komplement till kollektivtrafiken för kortare sträckor. Det handlar alltså om kortdistansmobilitet men också om miljö. Ju fler som väljer elfordon dess bättre och ju fler som åker kollektivt desto mer förbättras den. Många försök pågår för närvarande att utveckla kortdistansmobilitet med självkörande fordon. Men än så länge ligger projekten på försöksstadiet och hålls inom avgränsade områden och ofta med en säkerhetsförare ombord. Men ropen skallar på att förbjuda elsparkcykeln. Slarvigt parkerade cyklar och cyklar slängda på trottoarer och promenadstråk är ett irritationsmoment. Olyckor med vårdslösa förare spär på kritiken. Elsparkcykeln hör inte hemma i stadsmiljön menar många. Men kritiken riktar sig åt fel håll. Det är inte elsparkcykeln som det är fel på utan handhavandet.