Dagens Transport & Logistik 1
KRÖNIKA Problemet med slarvigt slängda elsparkcyk
lar har man löst på flera håll. I Paris och Köpenhamn, för att ta några exempel, har man inrättat så kallade Hot Spots – parkeringsplatser avsedda för elsparkcyklar. Lämnar inte föraren cykeln på rätt parkeringsplats så blir det dyrt vilket är ett incitament att sköta parkeringen efter sin resa. Den som lämnar en elsparkcykel i Köpenhamn på annan plats än de bestämda parkeringsplatserna får böta motsvarande 450 svenska kronor vilket dras på förhyrarens kreditkort. Förhoppningen är att det nya parkeringsregelverket ska sätta stopp för problemen med elsparkcyklar som ligger slängda på bland på trottoarer och cykelvägar. Elsparkcykeln bidrar till att lösa ett logistiskt problem. Nymodigheter när det gäller transporter har i alla tider kritiserats. Tåget, bilen och inte minst den vanliga cykeln var föremål för allmänhetens kritik när de först introducerades. Självklart måste problemen med elsparkcyklarna åtgärdas. Det måste till rimliga regler för hur man handskas med cyklarna. Men förbud är inte en bra väg att gå om man vill utveckla stadens e-mobilitet. n Scootern som transportmedel för personlig mobilitet är ingen nyhet. Bilden är från 1916. Arkivbild I september 2020 fanns 14 000 elsparkcyklar till uthyrning enligt elsparkcykelföretagens rapportering till Trafikkontoret i Stockholm. Under sommaren 2021 har det skett en kraftig ökning. Sedan juli förra året har antalet ökat till 21 000 cyklar i Stockholm. Nu föreslår den grönblåa majoriteten i Stockholm att antalet elsparkcyklar ska halveras och att endast tre bolag ska få tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet. Skälet, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), är att det finns på tok för många elsparkcyklar i staden och att det är kaosartat på vissa gator. Förslaget är beroende av ett regeringsbeslut så det är osannolikt att det kommer att gå igenom. Brevbärarna i Brooklyn i New York använde Autopeder för att smidigt ta sig fram i staden. Arkivbild DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 6 • 2021 49