Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test av fogsprutor
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning: Enmansföretag
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Berättat av ....
Byggnadsarbetaren Byggdjuret
Byggnadsarbetaren Jobba säkert med el
Byggnadsarbetaren Från stad till stad - Varberg
FRÅN STAD TILL STAD VARBERG – Vi sågar ut berget
och sedan spränger vi bort det. Här kommer tunneln att gå ner, säger Mathias Wärja och pekar. Inte långt från honom står ett äldre par i välstrykta, mörkblå finkläder och följer arbetet. Det paret ser är en del i en stor förändring av staden. Västkustbanan mellan Göteborg och Lund ska bli snabbare med ett dubbelspår på nio kilometer förbi Varberg, vilket leder till en kedjereaktion av byggprocesser. Eftersom det inte finns plats för dubbelspår i stadskärnan, byggs tre kilometer av sträckningen ner i en tunnel i de centrala delarna. Tack vare tunneln frigörs mark i centrala Varberg och man tänker därför bygga en ny stadsdel, Västerport, med 2 500 lägenheter. Den första etappen av stadsdelen – med bostäder, hotell, torg och promenadstråk utmed vattnet – ska stå klar runt 2028. Men för att kunna bygga Västerport måste den gamla färjehamnen avvecklas och en del av Industrihamnen flytta. Därför byggs befintliga Farehamnen ut med en ny del. En annan viktig del är att schaktmassor från tunnelbygget läggs över stadens gamla soptipp, Lassabackadeponin, som ligger vid ett naturreservat. Genom att täcka över deponin kan man utöka naturområdet, där man bland annat ska bygga en mötesplats och ett utsiktstorn. Utöver alla byggprojekt med koppling till järnvägen, växer redan Varberg så det knakar. Staden får fler invånare och nya bostadsområden byggs på flera håll, något som gläder 25-årige Emil Olsson Pettersson. Han sitter lugnt tillbakalutad i sin hjulgrävare och lastar betongdelar på en lastbil i det uppgrävda, leriga området där stadsdelen Västerport kommer att stå. – Det byggs överallt här i Varberg. Det »Vi sågar ut berget och sedan spränger vi bort det.« — Mathias Wärja, projektchef för Varbergstunneln på Trafikverket. En del av Industrihamnen flyttas för att göra plats för den nya stadsdelen Västerport. är jävligt kul och det ska bli skoj att se hur det ser ut om tio år, säger han och drar lite med handen i sitt buskiga skägg. Skulle du vilja flytta hit till Västerport när det står klart? – Haha, det tror jag nog inte att jag kommer att ha råd med. Det blir nog svindyra lägenheter. Tillsammans med anläggare och andra grävmaskinister sanerar Emil marken till den nya stadsdelen. 34 BYGGNADSARBETAREN #4, 2021 FOTO: MALIN ARNESSON
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Guide: Covid-ersättning
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads