Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Weine Wiqvist, som efte
r 25 år lämnar vd-stolen på Avfall Sverige. 1 Hur har synen på avfall förändrats under åren? – Samhället har länge betrak tat avfall som en resurs, det är inget nytt. Men det har tagit lång tid att få detta att bli verklighet. I dag är det en självklarhet att vi ska ta hand om avfallet, både för för allmänheten och politikerna. Nu har vi också hjälp av EU:s avfallstrappa, ett viktigt verktyg för att förebygga och återanvända avfall. Biogasproduktion är inte heller något nytt, men skillnaden är att det i dag finns etablerade tekniker. 2 Kan avfallet göra större nytta i biogasproduktionen? – Ja, och det bästa sättet är att först utveckla de system som redan finns. I dag samlas bara cirka 40 procent av allt matavfall in. Det är fullt rimligt att öka detta till cirka 60 procent. Hushåll, skolor, storkök, livsmedelsindustri kan alla bidra mera. Biogas är ett otroligt effektivt sätt att ta tillvara avfall. Vi brukar säga att det är bästa exemplet på cirkulär ekonomi eftersom det också ger biogödsel till jordbruket. 3 Slutligen, vad ska du göra nu? – Jag är ju pensionsmässig, men ska inte sluta helt. Jag har kvar en del uppdrag, bland annat är jag med i Delegationen för cirkulär ekonomi, som tillsatts av regeringen. Jag har även en adjungerad deltidstjänst vid Lunds universitet och Internationella miljöinstitutet där jag bland annat ska handleda en del forskning. Den nya Gotlandsfärjan på besök i Stockholm i slutet av mars. FOTO: LOTTA BRANDT Nya Gotlandsfärjan på gas i trafik Destination Gotlands nya gasdrivna färja Visborg gjorde nyligen sin premiärtur från Visby till Nynäshamn. Fartyget drivs med flytande naturgas, LNG, vilket minskar utsläppen av koldioxid med 20 procent jämfört med marin diesel. Dessutom minskar utsläppen av kväveoxid, svavel och partiklar till nära noll. Bunkringen sker i Visby hamn med LNG från bunkringsfartyget Kairos. På sikt finns även planer på att blanda LNG med biogas. Upp till fem procent biogas kan tillföras, utan att den är flytande. Stora miljövinster – Det är den metod vi tittar mest på. Men det går att köra motorerna enbart på biogas, om den är flytande, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius till helagotland.se. LENA LÄNDIN Koldioxidprojekt får miljonstöd CCS-teknik. Ett norsktsvenskt demonstrationsprojekt för infångning och lagring av koldioxid vid Preems raffinaderi i Lysekil får miljonstöd av Energimyndigheten och norska Gassnova. Energimyndigheten stödjer projektet med 7,7 miljoner kronor via Industri klivet och norska Gassnova med 9,5 miljoner norska kronor inom ramen för Climitprogrammet. Syftet är att undersöka möjligheterna att upprätta en fullskalig anläggning för att fånga 4 ENERGIGAS NR 2 2019 Innan fartyget sattes i regul jär trafik visades det upp för press och allmänhet i Visby och Stockholm. Intresset var stort och på Stadsgårdskajen i Stockholm ringlade köerna långa vid Fotografiska museet där fartyget låg förtöjt. Destination Gotlands nya fartyg Visborg är byggt på Guangzhou shipyard i Kina. Det kan ta ombord 1650 passagerare och 500 personbilar. in och lagra koldioxid på raffinaderiets vätgas anläggning genom så kallad CCSteknik (carbon capture and storage). Det kan minska kol dioxidutsläppen från raffinaderiet med upp till 500 000 ton per år, skriver Preem i ett pressmeddelande. – Norge ligger långt fram i teknikutvecklingen för lagring av koldioxid, och i Sverige finns det många industrier med stort intresse att fånga in växthusgaser för att minska sina utsläpp, säger Petter Holland, vd på Preem. 758 miljoner till klimatsatsningar Vårbudgeten. En av de stora satsningarna i regeringens vårändringsbudget är en återställning av Klimatklivet, som bantades rejält i Moderaternas och Kristdemokraternas budget från i höstas. Nu skjuter regeringen till 758 miljoner kronor till investeringsprogrammet, varav en del enligt uppgift ska öronmärkas till biogassatsningar. Däremot saknas en fortsättning på det tillfälliga biogasstöd som infördes 2018.