Nordisk Infrastruktur 1
SNCF genomförde 4 kilometer lång provkörning med
autonomt lokomotiv Text: Markku Björkman Franska järnvägsoperatören, SNCF, har slutfört koncernens första provkörning med ett förarlöst lok, som transporterade två vagnar fyra kilometer mellan stationerna Villeneuve-Saint-Georges och Juvisy, Paris. Testtåget avgick från ett kontrollcenter som hade inrättats i Vigneux-sur-Seine. Provet är resultatet av 18 månaders forskning och utveckling. Loket testade även satellitöverföringens prestanda och användningen av ett privat cellulärt LTE-nätverk som motsvarar 4G. Kameror som hade monterats i lokomotivet gav realtidsbilder för föraren i kontrollcentret, som hade möjligt att accelerera och/eller bromsa tåget vid behov. – Detta framgångsrika experiment är ett grundläggande steg i förverkligandet av morgondagens tåg: ett mer regelbundet och mer punktligt tåg som välkomnar fler människor och transporterar mer gods. För en företagsgrupp som driver 17 000 tåg och transporterar 4 miljoner passagerare per dag är detta ett viktigt steg, konstaterade Luc Laroche, SNCF:s VD för Train Automation. SNCF tillkännagav i september 2018 att det SNCF tillkännagav redan i september 2018 att det samarbetar med det franska statliga forskningsinstitutet Railenium inklusive med Alstom, Altran, Ansaldo STS och Apsys på godsdelen i det autonoma tågprojektet. Foto: SNCF samarbetar med det franska statliga forskningsinstitutet Railenium inklusive med Alstom, Altran, Ansaldo STS och Apsys på godsdelen i det autonoma tågprojektet, vilket innebär att man utrustar ett Alstom-lokomotiv med automatiseringsgrad 4 (GoA). Enligt SNCF var testet ett viktigt steg. Därigenom möjliggörs ytterligare tester med fokus på vidareutveckling av teknik och när det gäller att iordningställa kommersiella applikationer och kombinera utbyggnaden av satellitkommunikation och 4G-teknik. Rankar höghastighetsförbindelser i världen Text: Peter Höök Idag lanserar Omio en topp 20-ranking över länderna i världen som har de snabbaste och mest utvecklade systemen för höghastighetståg. I toppen ligger Kina och Japan, följt av Spanien och Frankrike. Sverige finns med på listan och hamnar på 19:e plats. Resebokningsplattformen Omio har genomfört en global ranking av världens ledande höghastighetstågnätverk baserat på tågens operativa hastighet och maxhastighet, tillsammans med antal kilometer av befintlig järnväg i drift samt antal kilometer av järnväg under konstruktion. Höghastighetståg definieras som tåg som körs i en hastighet på minst 200 kilometer i timmen. – Det är väldigt roligt att se att det är så pass många länder som satsar på höghastighetståg och utbyggnaden av järnväg. Listan kan även ses som tips på resmål för den som vill resa runt och upptäcka ett land snabbt och smidigt på ett miljövän1 0 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 37 procent av svenskarna väljer att resa med tåg. Rankling: Omio ligt sätt utan att behöva flyga, säger Miia Toivola, Country Manager för Norden på Omio. Idag väljer hela 37 procent av svenskarna att resa med tåg framför flyg för att minska sin klimatpåverkan – en siffra som nästan har fördubblats sedan bara ett och ett halvt år tillbaka, visar SJ:s nyligen genomförda Sifo-undersökning*. Här är länderna i världen som ligger i framkant för utvecklingen av höghastighetståg.