Nordisk Infrastruktur 1
Ett år med regeringens godstransportstrategi Text
: Peter Höök Drygt ett år har gått sedan regeringen presenterade den nationella godstransportstrategin för effektiva, kapacitetsstarka och hållbara godstransporter. Ett intensivt arbete med fokus på godstransporter pågår nu. – Godstransportstrategin lyfter fram godstransporterna och hur viktiga de är för Sverige, svenskt näringsliv och medborgarna. Den lyfter också fram godstransporternas klimatpåverkan. Strategin sätter fokus på att olika aktörer arbetar, enskilt och tillsammans, för att åstadkomma konkreta åtgärder i syfte att nå klimatmålen. Det är ett nödvändigt och viktigt arbete som pågår, säger Åsa Tysklind, chef för det nationella godstransportrådets kansli. Trafikverket har fått två nationella uppdrag. Det ena är att vara kansli till godstransportrådet och att samordna de olika regeringsuppdragen under godstransportstrategin. Det andra uppdraget, att vara nationell samordnare för Regeringens godstransportstrategi har haft ett stort genomslag. Foto: Trafikverket inrikes sjöfart och närsjöfart, innehas av Pia Berglund. I rollen ingår att sprida kunskap och föra dialog med varuköpare och transportsäljare, hamnar och kommuner. En nationell handlingsplan som främjar inrikes sjöfart presenterades av samordnaren i slutet av maj. Handlingsplanen innehåller 62 åtgärder som Boverket, Energimyndigheten, Sjöfartsverket, Sveriges kommuner och landsting, Trafikverket, Transportstyrelsen och Vinnova åtagit sig att genomföra. En analys ska även göras av utvecklingen av torrhamnar och omlastningskajer. Trafikanalys har fått uppgiften att följa upp och utvärdera arbetet med att genomföra den nationella godstransportstrategin. Uppdraget redovisas årligen fram till 2022. Redovisningen i mars visade att strategin haft ett stort genomslag och att den mottagits positivt. Genom bland annat regeringsuppdragen har arbetsgrupper bildats och godsfrågorna har blivit synligare. Kunskapshöjande åtgärder pågår med aktörer från de olika trafikslagen bland annat genom utbyte av erfarenheter och goda exempel. Samtal i Luleå för bättre infrastruktur i Norrland Text: Peter Höök Transportföretagen har arrangerat samtal mellan bransch och politiker i Luleå, för att lyfta betydelsen av större satsningar på transportinfrastrukturen regionalt. – Väl fungerande transporter är en förutsättning för handel och välstånd. Långa avstånd och en stark exportindustri kräver att alla olika transportslag tillåts samverka. För att utveckla transportsektorn så att norra Sverige kan fortsätta att leva, krävs därför ökade investeringar i transportinfrastrukturen, framhöll Cecilia Lagerdahl, näringspolitisk expert på Transportföretagen. Det behövs en upprustning av både större och mindre vägar. Exempelvis vill Transportföretagen se att fler vägsträckor på E4 blir mötesseparerade. Transportföretagen vill att E4 blir en fullvärdig motorväg hela vägen från norr till söder och att länsvägarna i Norrbotten och Västerbotten rustas upp och görs säkrare. För att norra Sveriges bidrag till hela landet ska kunna fortlöpa, om resan mot ett hållbart samhälle ska kunna fortgå och om det regionala välmåendet ska öka, får rörligheten inte minska –samtliga trafikslag har en roll att spela. – I debatten beskrivs ibland transporter som att dessa skulle vara ett problem i sig. Men lösningen 1 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Behövs upprustning av både större och mindre vägar behövs i Norrland. Foto: Transportföretagen är inte färre transporter utan istället mera hållbara och effektiva transporter, avslutar Cecilia Lagerdahl. I framtiden kommer passagerare och gods att resa tyst, utsläppsfritt och rent. För att förverkliga framtidens transportsystem måste politiker och beslutsfattare på alla nivåer våga investera. Det krävs stöd till klimatinvesteringar likväl som att höja vägstandarden, bygga nytt och bidra till flygets och hamnars omställning. På så sätt utvecklar vi vår gemensamma välfärd och stärker den svenska konkurrenskraften.