Nordisk Infrastruktur 1
LFV utvecklar framtidens flygplatstjänster Text:
Peter Höök På Örnsköldsvik Airport har LFV tillsammans med partners etablerat en forskningsarena för utveckling av autonoma och fjärrstyrda flygplatser. LFV leder tillsammans med flera partners forskningsprojektet AVAP, Automated Vechicles for Airports, och är också huvudman för etableringen av forskningsarenan Testsite OER. LFV bedriver forskning inom hela luftfartsområdet med fokus på flygsäkerhet, hållbarhet, kapacitet och kostnadseffektivitet. Sedan den lokala flygtrafiktjänsten på Örnsköldsvik Airport flyttades över till LFVs kontrollcentral i Sundsvall för flygtrafikledning på distans skapades möjligheter för en forskningsarena i Örnsköldsvik. På flygplatsen finns ett utrustat flygtrafikledningstorn som inte används. Det lämpar sig utmärkt väl för styrning och övervakning av forskning. – I regionen finns också en stor innovationskraft som i kombination med korta ledtider har bidragit till etablerandet av forskningsarenan, säger LFVs forskningschef Björn Wahlström. På torsdagen demonstrerades system och Självgående fordon för snöröjning. Foto: Per Fröberg/LFV självkörande fordon för övervakning, snöröjning, gräsklipping och friktionsmätning på Örnsköldsvik Airport för inbjudna representanter för flygbranschen. – Med den forskningsverksamhet som LFV bedriver där tillsammans med partners inom luftfartens digitalisering och automatisering kan vi öka flygets tillgänglighet och effektivitet. Nya samarbeten skapar nya möjligheter och stärker Sveriges position inom digitalisering och innovation. LFV skapar smarta lösningar för morgondagens flyg, säger Björn Wahlström. Norconsult tar teknisk utredning för Skånebanan Text: Peter Höök Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i tidigt skede på fyra strategiskt viktiga punkter på Skånebanan: Åstorp, Helsingborgs godsbangård, Helsingborg C samt Ramlösa station. Utredningen som Norconsult ska genomföra bygger på en åtgärdsvalsstudie gällande Skånebanan. De infrastrukturåtgärder som studien identifierade som viktiga ligger till grund för Norconsults uppdrag, som innebär fördjupade utredningar kring trimningsåtgärder, kapacitetsförstärkning och framtida spårbehov och kapacitet på de olika sträckorna. Man kommer även att göra utredningar gällande planskild spårport, omdisponering av spår på godsbangården och om förutsättningar för att bygga planskild korsning. Uppdraget sker i tät samverkan med Trafikverket och Helsingborgs stad. Mats Lithner, Utvecklingschef för Järnväg på Norconsult tar uppdrag i samverkan med Trafikverket och Helsingborgs stad. Foto: Linus Johansson Norconsult, är stolt och glad över att teamet har vunnit uppdraget. – Vi har satt ihop ett starkt team bestående av våra bästa utredare inom järnväg, säger Mats. Ett viktigt uppdrag för oss visar på att vi har en hög kompetens och många goda referenser inom såväl infrastruktur som samhällsplanering, avslutar han. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 1 5