Nordisk Infrastruktur 1
Första tankning av naturgas från fartyg till fart
yg i Östersjön Text: Peter Höök Nu har den första LNG-bunkringen i Södertälje Hamn genomförts. 150 ton flytande naturgas bunkrades mellan fartygen Kairo, världens största bunkerfartyg för flytande naturgas, LNG, och Ternsund på uppdrag av finska bränsleförsörjningsföretaget NEOT, North European Oil Trade. – Den första LNG-bunkringen var framgångsrik med gott samarbetet mellan terminal- och hamnpersonal samt besättningen på fartygen. Hållbara bränslealternativ, som LNG, är ett steg i rätt riktigt för Södertälje Hamn som arbetar strategiskt för att minska utsläpp och miljöpåverkan. Genom att stödja utvecklingen av lösningar som är både affärs- och miljömässiga investerar vi i hamnens framtid, förklarar Åsa Boström, controller Södertälje Hamn. LNG-bunkringen var inte bara den första i Södertälje Hamn utan även den första i Östersjön som genomfördes samtidigt som avlastning av gods skedde i samma hamn (SIMOPS). – Det är en milstolpe i utvecklingen av LNG-logistiken att genomföra LNG-bunkring samtidigt som övrig verksamhet pågår. Vi är stolta att NEOT valde oss som partner för uppdraget och med så goda resultat i ryggen ser vi fram emot liknande uppdrag i framtiden, säger Sonja Neßhöver, director LNG Portfolio Nautico. Nautico, en marknadsledande Bildtext leverantör av flytande naturgas för fartygsbränsle, och NEOT, ett oberoende bränsleförsörjningsbolag i Östersjöregionen, har ingått avtal för leveranser av LNG. Bunkringen i Södertälje Hamn var först ut i samarbetet som innebär att NEOT:s bränslefartyg kommer att drivas med det miljövänligare alternativet LNG. – Vår vision är att positionera oss som det mest innovativa och kostnadseffektivaste bränsleleverantören. Vi undersöker ständigt nya sätt att minska på vår miljöpåverkan, i alla delar av vår verksamhet. LNG är ett etablerat bränslealternativ med lägre miljöbelastning och vårt val av bränsle sedan flera år. Tillsammans med våra partners vill vi utveckla flexibla inköps- och logistikalternativ och bunkringen i Södertälje är ytterligare ett steg i rätt riktning, säger Satu Mattila, Head of Planning, Shipping and Operations NEOT. Ny rapport från KTH om höghastighetsbanor Text: Peter Höök Professor Emeritus Bo-Lennart Nelldal vid Avdelningen för Transportplanering har sammanställt en rapport som bland annat diskuterar några av de punkter som Stockholms Handelskammare tagit upp i sin rapport “Nej till högkostnadståg”. Bland annat belyser man hur godstrafiken påverkas efter höghastighetsbanorna byggts, men även regionförstorning som en effekt av kortare restider. Stockholms Handelskammare presenterade i juni 2019 en rapport med titeln ”Nej till högkostnadståg” som är starkt kritisk till satsningar på höghastighetsbanor.KTH Järnvägsgruppen bedriver omfattande forskning om järnvägar och har analyserat såväl de nuvarande järnvägarna i Sverige som höghastighetsbanor i andraländer under lång tid. I rapporten görs en genomgång av de viktigaste punkterna i Stockholms Handelskammares rapport där man funnit svagheter och där KTH 1 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 KTH vill bidra med sin kunskap. På bilden ett tyskt ICE-3 tåg vill bidra med sin kunskap. Rapporten har kompletterats med en del fakta om järnvägar och höghastighetsbanor för att öka förståelsen för järnvägens problem och möjligheter. Ett kapitel om trafikutvecklingen och tåg till utlandet har tillkommit då detta diskuterats mycket på senare tid. Hela rapporten finns att ladda ned på nedanstående länk. https://www.railwaygroup.kth.se/polopoly_fs/1.929197.1570145616!/Ho%CC%88ghastighetsbanor%20rapport%20KTH%202019-1003.pdf