Nordisk Infrastruktur 1
Kris för järnvägsunderhållet - underhållsbudgeten
slut Text: Peter Höök Trafikverket har slut på anslagen till underhåll. Det innebär kris för järnvägsentreprenörerna. Det rapporterar Sekotidningen. Ett tiotal järnvägsentreprenörer beskriver läget som mycket allvarligt. I början av september vädjade de om hjälp från Trafikutskottet för att hejda Trafikverket från att fortsätta med neddragningarna som branschen nu drabbas av. I förlängningen handlar det om 1000-tals jobb. Konsekvensen är att underhållsarbeten stoppats och att underentreprenörer till de stora underhållsbolagen, som Infranord, Strukton och NRC, tvingats varsla ett hundratal tekniker som har sin bas i Dalarna, uppger Ola Brossberg, Sekos ombudsman i Gävle-Dala till tidningen. De första blev av med sina jobb i början av oktober. Underentreprenörer tvingas varsla när Trafikverket har slut på pengar. Arkivbild Vasa hamn får ny förbindelse med kontinenten Text: Peter Höök Wallenius SOL stärker infrastrukturen i Östersjöregionen – finska Vasa hamn får ny förbindelse med kontinenten. Från november 2019 kommer Wallenius SOL att inkludera Vasa hamn i sitt linjenät. Den utökade infrastrukturen innebär en kraftig förbättring för regionen genom att erbjuda kostnadseffektiva och miljövänliga logistiklösningar för både industri och handel. Wallenius SOL kommer att ha förbindelser varje vecka mellan finska Vasa och de belgiska hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge. Detta görs i form av ett samarbete på lång sikt med teknikföretaget Wärtsilä, som kommer att ha en Vasa hamn får ny förbindelse med kontinenten. Foto: Svenska Orient Linjen toppmodern produktionsanläggning, Smart Technology Hub, på plats i Vasa från år 2021. Inkommande laster från europeiska fastlandet kommer att samordnas via en hub i Antwerpen och fraktas reguljärt varje vecka av Wallenius SOL till Vasa. Åt andra hållet kommer Wallenius SOL att frakta Wärtsiläs motorer till Antwerpen för vidare distribution ut i världen. Infranord tar underhållsuppdrag för Inlandsbanan Text: Peter Höök Inlandsbanan har gett Infranord fortsatt förtroende att sköta drift och järnvägsunderhåll av Inlandsbanan. Uppdraget löper över tre år med start i maj 2020. – Det är glädjande att Infranord får fortsatt förtroende att säkerställa drift och underhåll på Inlandsbanan säger Infranords vd Henrik Löfgren. Anbudssumman uppgår till 446 miljoner kronor. Kontraktet omfattar förutom drift och underhåll även reinvesteringar av Inlandsbanans ban- och signalanläggningar. I kontraktet finns en option om förlängning med 1+1 år. – Det känns otroligt bra att vi genom detta projekt kan utveckla Infranords verksamhet i regionen än mer säger Johan Andersson, Regionchef Infranord. Inlandsbanan. Foto: Wikipedia NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 2 1