Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄGSTUNNLAR Entreprenörer: Samsung C & T och
9 andra länder Intressenter: Korea Railroad T&C och 14 andra nationer Ingenjörsföretag: Dong Myeong E&C och 9 andra länder Jubel efter genombrottet i Follo-tunneln. HuvuddeTunnelprojekt Wuhan Sanyang under Yangtze – floden i Kina. Genombrott under Yangze-floden. I mitten av april 2018 passerade den första av de två borrmaskinerna mållinjen och i slutet av maj bröt den andra genom tunnelväggen. Trots svåra geologiska förhållanden uppnådde arbetarna veckans bästa prestanda på 94 meter med båda maskinerna. Foto: Herrenknecht AG 2. Tunnelprojekt Wuhan Sanyang under Yangtze – floden i Kina Tunneln är den första under Yangtze-floden. Den förbinder Hankou- och Wuchang-distrikten i staden Wuhan. Detta underjordiska byggprojekt består av en urban vägtunnel, två tunnelbanestationer och ett tunnelbanelinje som korsar floden Yangtze. Tunneln kommer inte bara att fungera som en förbindelselänk för den urbana vägtunneln och tunnelbanetunnel linje 7, utan den kommer också att vara en viktig del av Wuhans stadsvägnät och underjordiska trafiknät. Byggandet av stadstunneln och en tunnelbanesträcka ovanpå varandra trotsar de traditionellt separerade tunnlarna och har anmärkningsvärda miljömässiga och ekonomiska fördelar. Därmed sparar man ungefär 120 000 kvadratmeter areal. Färre byggnader måste rivas och totalt sparar projektledningen drygt 75 miljoner euro av investeringar. Den totala kostnaden för detta projekt är 943,7 miljoner euro. Kund: Wuhan Metro Group Co. Ltd. Entreprenörer: Shanghai Tunnel Engineering; China Railway Erju Group; China Railway 18 Bureau Group Intressenter: China Tiesiju Civil Engineering Group; China Railway No.5 Engineering Group Ingenjörsföretag: China Railway Siyuan och Design Group; Wuhan Municipal Engineering Design & Research Institute; Hubei provinsiella institut för kommunikationsplanering och design; Shanghai Municipal Engineering Management Consulting. Längs det sydkoreanska tunnelprojektet, Gyeongbu High Speed Railway, som anses ha varit det svåraste att bygga av flera skäl, susar tågen nu fram med en hastighet av 300 km/h. Under tunneln byggdes även en stor metrostation. Foto: Creative Commons Licence Projekt 3. Tunnel för Seouls Metropolitan High-Speed Railway: Denna Yulhyeon-tunnel för den koreanska huvudstadens Seouls höghastighetståg ansluter städerna Suseo och Pyeongtaek. Tunneln, som är den längsta i Sydkorea med 52,3 kilometer, byggdes på 50 meters djup. Detta tunnelprojekt krävde speciell design och noggranna studier, bland annat med hjälp av 3-dimensionella jordresistivitetstester, ultraljudsundersökningar och fysikaliska prov. Man var också tvungen att använda andra innovativa tekniska metoder, såsom automatisk mätning, vibrationsisolerande sprängningsteknik och implementering av U.P.M, för att säkerställa fullständig säkerhet. Anläggningsarbeten slutfördes 2017 och projektet kostade cirka 2 miljarder euro. Kund: Korea Rail Network Authority len av projektet är en 20 km lång tunnelsektion med två rör. Trots Norges hårda bergarter och geologiska komplexitet övervann byggteamet utmaningen genom att använda tunnelborrmaskin. Foto: AGJV, kredit Nicolas Tourrenc Projekt 4. Höghastighetsjärnväg med tunnel i Follo, Norge Follo-linjen är ett av det mest ambitiösa infrastrukturinitiativet i Skandinavien, eftersom det syftar till att ansluta Oslo till Ski genom byggandet av en tunnel för en 22,5 kilometer lång höghastighetssträcka. Fyra skräddarsydda TBM- maskiner används för att smula sönder det hårda norska urberget. Tunnelborrningen genomförs i ett stort område beläget halvvägs mellan Oslo och Ski. Projektet etablerade nya standarder när det gäller säkerhet och hållbarhet. Återanvändning av utgrävt material med transportband bidrog till att minska koldioxidutsläpp och naturförstöring. Geologiska kartläggningar och borrningsundersökningar genomfördes dagligen för att upptäcka eventuell sprickbildning och vattenläckor. Kontinuerliga tryckmätningar genomfördes längs tunnelavsnittet. När Follo-linjen är klar 2022, kommer den att vara den längsta höghastighetsbanan i Skandinavien, vilket möjliggör 50 procents minskning av restiden och förbättrar rörligheten mellan Oslo och Ski. EPC Follo- linjen förväntas kosta 960 miljoner euro. Kund: Bane NOR norska järnvägsförvaltningen Entreprenörer: Acciona Infrastructure och Ghella S.p. A Joint Venture Intressenter: Ministeriet för transport och kommunikation, norska järnvägsdirektoratet, kommunerna i Oslo, Oppegard och Ski Ingenjörsföretag: Acciona Ingeneria, COWI International Tunneling and Underground Space Association (ITA) är en ideell och ickestatlig internationell organisation som främjar byggandet av underjordiska projekt för lösningar som främjar hållbar utveckling. n NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 3 1