Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL Splitternya arbetsfordon på Nordic Ra
il Den som besökte Nordic Rail för att se nya tågmodeller i skala 1:1 blev besviken, för några sådana fanns inte. Däremot en hel del arbetsfordon. Utanför entrén till Elmia visades till exempel två kabeldragningsbilar som används för kontaktledningsarbeten. – De är helt oanvända och kom i september i år, berättar Arvid Haag, Nordic Re-Finance AB. Grunden är en Scancia-lastbil som monterats med järnvägsutrustning från det italienska företaget SVI. Foto: Simon Matthis Konsultföretag visade framfötterna på Nordic Rail Konsultföretaget Atkins ställde ut på Nordic Rail. – Vi jobbar med digitala system, säger Linda Haak, Atkins, berättar att konsultbolaget häromåret köptes upp av kanadensiska SNC Lavalin men kommer i hela Europa marknadsföras under namnet Atkins. På Nordic Rail är Atkins svenska järnvägsdivision, Kitty Linnberger och Linda Haak, på plats. Foto: Simon Matthis Bild från 50-talet förutsåg framtiden En av talarna på Nordic Rails öppningsseminarium var Lars Jonasson vid Copenhagen Institute for Futures Studies. Han talade generellt om hur nya tekniker, som AI, IoT, smartphones, med mera kan komma att påverka vårt behov av transport av gods och människor – liksom vår önskan var vi vill bo. Han visade bland annat en bild från högintressant bild från 1950-talet som föreställde hur man då trodde att det skulle se ut på 2000-talet. – Här finns till exempel en mikrovågsugn. Det är lite imponerande hur väl man lyckats förutse framtiden, i alla fall teknologiskt, sade Lassa Jonasson som betonade att ett perspektiv saknas på bilden, nämligen det sociologiska. Tydligt framgår där att kvinnorna fortfarande är hemmafruar. En naturlig tekniker, Foto: Simon Matthis duktionen närmare, vilket kommer att få fundamental betydelse för transporter. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 5 3 följdfråga blir vad dagens som självkörande bilar, kommer att förvandla oss till. Lasse Jonasson talade också om 3Dprinting. – Med 3D-printing blir produktionskostnaden marginell och man kommer då att lägga pro