Nordisk Infrastruktur 1
Stora förändringar i kollektivtrafiken i Helsingf
ors Text: Markku Björkman Trafikarrangemangen i Helsingforsstadsdelen Böle, blir tydligare när kommunens nya stationsbyggnad blir färdig i oktober. Samtidigt fortsätter ett omfattande centrumbygge omkring stationen. Nyligen flyttade kollektivtrafiken i huvudstadsregionen redan ”över till vintertid.” Utöver ändringar i tidtabellerna innebar det också justeringar i många rutter vad gäller spårvagnar. Ett centralt område för förändringar i kollektivtrafiken i Helsingfors är nybyggnadsområdet i Böles centrum, där olika specialarrangemang på grund av byggarbetet har förekommit i flera år.Det här är en kortvarig lösning eftersom de två spårvagnslinjernas ändhållplatser flyttas till Böle tågstation i oktober när den nya stationsbyggnaden väl är klar. – Flytten av spårvagnslinjernas ändstation från Västra Böle till stationsbyggnaden innebär att de Den första fasen i byggandet av det nya Böle norr om Helsingfors stadskärna börjar närma sig sitt slut och det syns också i kollektivtrafiken. Bland annat återgick spårvagnslinjerna 2 och 7 till normala rutter i mitten av augusti 2019 efter ett uppehåll över sommaren. Foto: Uusi Pasila, kredit: Liisa Takala som kommer med 2:an från Tölö inte längre behöver göra ett uppehåll i Västra Böle, förklarar Johannes Laitila från HRT:s kommunikationsavdelning. Tunneln under tågspåren är ur bruk på grund av nya spårvagnslinjen Spårjokerns byggarbete och bussar som tidigare kört genom tunneln tar nu en undantagsrutt mellan Södra och Norra Haga i Helsingfors centrum. I Helsingfors centrum fortsätter spårvagnslinje 1 att gå till Trekanten men ska under hösten återgå till sin normala rutt till stadens sydligaste stadsdel Eira. n Omfattande avtal undertecknat om Kaliforniens höghastighetståg Text: Markku Björkman Kaliforniens myndighet för höghastighetsjärnväg och Kings County Supervisors har meddelat att de strävar gemensamt efter att öppna vägen för fortsatt byggande av Kaliforniens höghastighetsprojekt i Kings County i Central Valley. Efter president Donald Trumps förordning om minskade federala anslag på grund av icke återbetalda lån, har projektet drabbats av betydande försening. Kaliforniens höghastighetsjärnväg skall sammankopplas med delstatens megaregioner. Projektet förväntas bidra senare till ekonomisk utveckling och en renare miljö, skapa arbetstillfällen och bevara jordbruks- och andra skyddade markområden. Järnvägen kommer att byggas från San Francisco till Los Angeles- området. Tågen kommer att färdas där med hastigheter på upp till 354 km/h. 6 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Linjenätet kommer så småningom att sträcka sig till Sacramento och San Diego, med drygt 1500 kilometer och bestå av 24 stationer. Dessutom genomför Kaliforniens höghastighetsmyndighet en omfattande statlig plan för järnvägsmodernisering. Syftet är att investera miljarder dollar i delstatens transportbehov under 2000-talet. – Nu är det dags för representanter från Kings County att träffa ansvariga myndigheter för att lösa tvister och signalera en ny fas av samarbete. Med våra avtal på plats kan höghastighetsprojektet gå vidare, och vi kan fortsätta att arbeta för människorna i Kings County sade kommunens representant Doug Verboon till journalister. –Det aktuella avtalet utgör en ny start för KaIllustration av det planerade höghastighetståget vid en viadukt i Anaheimområdet, när tåget passerar en äldre dubbeldäckare. Foto: Myndigheten region och Kalifornien till en ekologiskt ren och elektrifierad landsdel som kännetecknas av moderna höghastighetståg, sade VD:n för höghastighetsprojektets myndighet, Brian Kelly Myndigheten och Kings County Board har en miljökonsekvensbedömning utfärdat liforniens höghastighetsprojekt. Det visar att vi vill föra projektet framåt. Vi fortsätter att arbeta intensivt med Kings County nu och omvandla vår (EIR/EIS) ). Den sista EIR/EIS-bedömningen för höghastighetssträckan från Fresno till Bakersfield antogs 2014.