Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET Multipelkopplade moderna ell
ok tillverkade av Bombardier med hög dragkapacitet. Statliga Green Cargo är en stor och viktig aktör inom godstrafik på järnväg. Foto: Wikimedia/Jesper Bötker Mortensen ställa och få besked om tåglägen för transporter som ska utföras allt från en dag till veckor eller månader fram i tiden. Idag finns krav i järnvägslagen på att ansökan ska vara besvarad inom 5 arbetsdagar från det att ansökan inkommit till Trafikverket. En förbättring av förutsättningarna och förmågan att både klara svarstiden och behovet ingår som en del i MPK. Fram till att MPK är på plats arbetar Trafikverket med att utveckla befintliga processer och arbetssätt för att ta hand om och besvara ansökningar om tåglägen. Ett exempel är att Trafikverket nu förtydligar kraven för ansökningar i ad hoc-processen för att i större utsträckning kunna besvara ansökningar inom fem arbetsdagar. Förtydligandet innebär att Sverige 62 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 får samma tolkning av regelverket som delar av övriga Europa. - Branschen efterfrågar snabbare beslut från Trafikverket om tågläget kan köras eller inte. Denna möjlighet kommer att införas genom föracceptans i Trafikverkets kommande kapacitetsportal. Redan idag finns möjlighet att ansöka om så kallat operativt tågläge i det fall akuta förändringar uppstått. I de nya TAF/TAP förordningarna39F40 ställs krav på att meddela om tilldelat tågläge inte är möjligt framföra samt att erbjuda ett alternativt tågläge baserat på den ursprungliga ansökan. Förordningarna ska vara implementerade 2021. - Branschen har lyft fram möjligheten att lägga in förplanerade tåglägen (”kanaler”) för godstransporter som en förbättringsåtgärd. Detta är idag implementerat i den ovan beskrivna korridoren ScanMed RFC. Förplanerade ”kanaler” i övrigt järnvägsnät ingår som en del i det pågående utvecklingsarbetet med TTR (se avsnittet TTR – Redesign of the International Timetabling Process). För att få ut full nytta av TTR krävs införande i övriga Europa. En förutsättning är också att EUdirektiv och svensk lagstiftning anpassas till TTR. - Branschen upplever att persontrafik ofta får en högre prioritet än godstrafik i kapacitetstilldelning och menar att förändrade prioriteringsregler kan öka förutsättningarna för ökad gods