Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET Godståg från Green Cargo på
Svedala station i Skåne. Foto: Wikimedia/News Öresund/Jenny Andersson uppdrags ramar. För att förbättra processerna med kapacitetstilldelning och tågplan arbetar Trafikverket idag med flera olika program och projekt som möter flera av de utvecklingsbehov som branschen framfört. Genom dessa program och projekt finns möjtrafik på järnväg. Prioritering sker idag utifrån de kriterier som redovisas i JNB (kapitel 4.8.4), som i sin tur bygger på samhällsekonomiska principer och värderingar (se även bilaga1). En förändring av prioriteringskriterierna behöver alltså baseras på förändrade samhällsekonomiska principer och värderingar. Trafikverkets bedömning är att nuvarande samhällsekonomiska kalkylvärden för godstransporter i saklig mening är rätt, även om det finns vissa delar som kan utvecklas och förbättras (se även avsnitt De samhällsekonomiska kalkylernas betydelse). En förändring av prioriteringsreglerna till förmån för godstrafiken skulle sannolikt drabba persontrafiken negativt, vilket innebär att åtgärden som sådan faller utanför detta lighet att frigöra kapacitet som kan användas till att köra fler tåg, genomföra underhålls- och investeringsåtgärder och förbättra punktligheten. Det handlar bland annat om projektet Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK) inom programmet Digitalisering av tåglägestjänsten (DAT) samt TTR (Redesign of the International Timetabling process) och KAJT (Branschprogram kapacitet i järnvägstrafiken). Dessa projekt beskrivs närmare nedan. BMPK – Marknadsanpassad planering av kapacitet MPK handlar om att ta fram nya arbetssätt och verktyg för tilldelning av kapacitet. I projektet utvecklas och implementeras nya digitala lösningar för enklare, snabbare och mer transparent planering av järnvägens användning. Projektet genomförs tillsammans med branschen och omfattar bland annat följande: - Kapacitetsportalen. Kapacitetsportalen är en plattform där Trafikverket och branschen möts för frågorom användning av järnvägen. I portalen kommer processen för ansökan om tid i spåren att förenklas och förbättras, bland annat genom självservice och med moderna arbetssätt och verktyg. Portalen möjliggör en enklare, snabbare och mer transparent planering av trafik. För tågbolag och entreprenörer innebär kapacitetsportalen en möjlighet att utifrån sina egna behov på egen hand kunna planera, söka lediga tider, jämföra alternativa upplägg och tjänster, få prisförslag samt ansöka om kapacitet. Ett B2B-gränssnitt40F41 utvecklas också som kunder kan använda. Successiv planering För att möta marknadens kapacitetsbehov behövs både en fast och en flexibel planering som ger större flexibilitet än vad som är möjligt i dag. Med metoden successiv planering skapas en större flexibilitet än dagens metod, och därmed även utrymme på spåret för andra tåg eller för banarbeten. Successiv planering ökar också tågplanens tålighet mot störningar, genom att utnyttja den "luft" som finns i systemet när detaljplaneringen sker i takt med att förutsättningarna ändras och fastställs. Genom en successiv justering av tågplaner kan det frigöras kapacitet, som i sin tur gör det möjligt att trafikera med fler tåg men också bidrar till korNORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 63