Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Förslag till åtgärdsinsatser: Fortsätt ar
betet inom RNE för att möjliggöra och påverka implementering av TTR. KAJT – Branschprogram kapacitet i järnvägstrafiken KAJT är ett forskningsprogram som delfinansieras av Trafikverket inom ramen för forskning och innovation (FoI). Programmet syftar till att förstärka järnvägssystemets förmåga att tillgodose samhällets transportbehov. Målet för forskningen inom programmet är att förbättra nyttjandet av järnvägssystemet och utforma effektiva och pålitliga trafikflöden med tillhörande tjänster. Programmet ska bidra till att utifrån infrastrukturella förutsättningar på strategisk, taktisk och operativ nivå ge järnvägsbranschen bättre koncept, modeller, verktyg och metoder för att svensk järnväg ska bli världsledande inom effektivitet, kvalitet och flexibilitet. Branschprogrammet KAJT har sju akademiska partners: Linköpings universitet (som är värd för programmet), Blekinge Tekniska Högskola (BTH), Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), RISE SICS, Uppsala universitet (UU), Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Lunds universitet (LU). Trafikverket är programmets huvudfinansiär. Partnerföretag är SJ AB, LKAB, Green Cargo AB, MTR Nordic AB, Sweco Society AB, Transrail Sweden AB och MTO Säkerhet AB. Inom KAJT:s tre kärnområden ska branschprogrammet ta fram ny kunskap samt utveckla metoder och processer som är tillämpliga på branschprogrammets intressenter. Kärnområdena är: - Strategisk kapacitetsplanering Inom kärnområdet studeras de trafikala aspekterna av infrastrukturen, snarare än de tekniska aspekterna. Viktiga frågeställningar är strategiska investeringsfrågor, drift och underhållsfrågor, analyser och samband, transportefterfrågan för personoch godstrafik, långsiktig investeringsplanering och trafiksystemet i samhället som helhet. Inom kärnområdet utvecklas metoder för att analysera samband mellan infrastruktur och trafikering och mellan tidtabellsutformning och kapacitet och punktlighet. - Taktisk kapacitetsplanering Inom kärnområdet studeras sambanden mellan de komplexa krav som finns på tågplanen. Målet är att utveckla bättre processer och metoder för den taktiska trafikplaneringen, inkluderande metoder för att väga motstridiga krav mot varandra. Inom Taktisk kapacitetsplanering används många olika metoder såsom optimering, simulering, processmodellering och statistisk analys. Optimerings- och simuleringsmetoder, planeringsprocesser för tågplanen, samverkansprocesser, robusthetsaspekter i tågplanen är exempel på områden som studeras. - Operativ trafikstyrning och tågdrift Inom kärnområdet studeras den operativa trafikeringen utifrån en daglig tågplan. 66 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Intermodala transporter (utnyttjande av flera transportsätt, containrar är nyckeln i detta) är något som Trafikverket vill satsa stort på. Foto: Green Cargo Frågor som studeras berör den operativa trafikledningen och metoder och verktyg för att järnvägen ska styras på ett effektivt sätt, både ur ett mänskligt, metodmässigt och algoritmmässigt perspektiv. Kärnområdet täcker alla dessa aspekter av den operativa hanteringen av trafikstyrningen, dess organisation, resurser, arbetsplatsutformning, geografiska placering, styrprinciper, informations- och beslutsstöd och MTO (MänniskaTeknik-Organisation) aspekter. Inom området används metoder från beteendevetenskap, kunskap om mänsklig styrning och automation, användbarhet, gränssnittsutformning, statistisk analys, optimering och simulering. Det pågår dessutom ett flertal utvecklingsprojekt inom KAJT, som syftar till att förbättra planering och styrning. Det gäller exempelvis systemstöd för daglig tidtabellsplanering samt integrerad styrning av bangårdar och järnvägsnät. Forskningen inom kärnområdena beskrivs närmare av KAJT:s forskningsprogram43F44, som fastställs av KAJT:s styrelse. En stor del av KAJT forskningen syftar till ökad systempunktlighet men också att förbättra godstrafikens konkurrenskraft. Forskning bedrivs därför också för ökad punktlighet samt tåglägen. Godstrafiken har dels behov av tid på spåret dels behov av konkurrenskraftiga tåglägen. Det finns även ett behov att koppla samman planering med styrning där bland annat simulering och optimeringsmetoder har möjligheter till ökad effektivitet och punktlighet. Inom ramen för EU-samarbetet Shift2Rail bidrar KAJT med forskning för att utveckla beslutsstöd för interaktionen mellan bangård och järnvägsnät. Forskningen omfattar även översyn av roller, kapacitet, processer, planering och styrning. Utifrån analys av fakta, att digitalisering och utveckling av bangårdarna har stor potential och påverkan på punktlighet konstaterar KAJT-programmet att Trafikverket och järnvägsföretagen behöver prioritera området som en del av förbättrad planering och styrning av godstrafik. n Förslag till åtgärdsinsatser: Implementera resultat från pågående forskningsprogram och projekt, bland annat KAJT.