Nordisk Infrastruktur 1
Ishavsbanan ska gå via Sverige Text: Markku Björk
man Den förra finländska regeringens projekt att bygga en järnvägslinje mellan Rovaniemi och norska Kirkenes stupade redan vid planeringsskedet. Nu planerar statsminister Antti Rinnes nya regering att försöka på nytt med en ny strategi, berättar Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet, HBL. Det nya projektet kallas egentligen inte för en “Ishavsbana”, i alla fall nämner regeringsprogrammet ingenting om det. I stället talas det om en elektrifiering av banavsnittet mellan Kemi och svenska Haparanda. Detta skulle dock i praktiken öppna vägen för finsk gods- och passagerartrafik ända fram till norska Narvik vid ishavets strand. Avsikten med elektrifieringsprocessen är att svara på de behov som det från början var tänkt, att Ishavsbanan skulle svara på. Enligt uppgifter från vanligen väl informerade källor planerar den finska regeringen inga andra Ishavsbanerelaterade projekt. Enligt HBL planerar före detta mobilspelutNarviks järnvägsstation på vintern. Den nya finländska regeringen planerar att öppna ett alternativt järnvägsförbindelse för finsk gods- och passagerartrafik ända fram till norska Narvik vid ishavets strand. Foto: Wikipedia, vecklaren Peter Vesterbacka och hans bolag FinEstBay Area Developments att på uppdrag av Lapin Liitto återuppliva regeringen Sipiläs begravda ishavsbaneidé. Enligt bolages talesperson Kustaa Valtonen ändrar den nya regeringens plan inte på FinEstBay Area Developments egna projekt. Den gamla Ishavsbanan väckte skarp kritik bland annat från samiska organisationer som ansåg att den skulle förstöra natur och renbetesmarker och hota samernas traditionella kultur och försörjning. Tågturismen från Helsingfors till S:t Petersburg ökade med 20 procent Text: Markku Björkman Tågturismen till S:t Petersburg har ökat märkbart, rapporterar tidningen Uutissuomalainen. Antalet tågresenärer till S:t Petersburg har ökat med knappt 20 procent på ett år. Chefen för finländska tågoperatören VR:s Rysslandstrafik Viktoria Hurri säger att bolaget förutspår att över en halv miljon människor kommer att resa med Allegro-tågen i år. Det skulle vara ett alla tiders rekord. Med Allegro-tågen reser man från Helsingfors till S:t Petersburg på under 3,5 timmar.Enligt Hurri kommer det kostnadsfria, elektroniska visumet till S:t Petersburg att ytterligare öka passagerarantalet. För närvarande är det dock fortfarande oklart om visumet kommer att finnas tillgängligt på Allegro-tågen. VR:s Allegro-tåg, till höger i bilden,kör till Sankt Petersburgs Finlandsky-station från Helsingfors på mindre än tre och en halv timme, med fyra avgångar per dag. Gränskontroll sker ombord under resans gång, och man kan även växla valuta. Foto:VR.fi NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 7