Nordisk Infrastruktur 1
“Statliga subventioner för nattåg är kontraproduk
tiva” Text: Markku Björkman Nick Brooks, generalsekreteraren för intressegruppen AllRail anser att “om europeiska regeringar vill sätta fart på nya nattåg, måste de göra det på ett sätt som är rättvist och öppet för alla järnvägsoperatörer’’. Detta kan uppnås genom att minska de långväga tåglinjerna som har genomgått liberalisering eller genom att tillhandahålla lika finansieringsalternativ. De individuella, marknadsförvrängande subventionerna som ibland beviljas i dagens läge är kontraproduktiva.” I slutet av juli 2019 meddelade den tjeckiska privata järnvägsoperatören RegioJet att den hade köpt arton vagnar för nattåg. AllRail, en intressegrupp som representerar nykomlingar inom europeisk persontransport, meddelade att i detta fall har privata pengar “investerats i att utveckla marknaden för nattåg.” Det var en framgångsrik obligationsemission, som ackumulerade in fyrtio miljoner euro, enligt Allrail. - Detta skiljer sig mycket från de österrikiska och schweiziska statliga järnvägsföretagen, ÖBB och SBB, som bland annat lobbade den nederländska regeringen för enskilda, marknadsförvrängande subventioner för att sätta upp nattåg, enligt intressegruppen. AllRail säger att det finns en “potentiell renässans” för både inhemska och internationella nattåg i Europa. En anledning till detta, hävdar intressegruppen, är det nya fenomenet flygskam, som går ut på att resorna med flyg leder till skuld på grund av dess påverkan på miljön. En annan Den österrikiska statliga järnvägsoperatören ÖBB:s Nightjet har en dominerande ställning på den europeiska marknaden för nattåg. Foto: ÖBB anledning, enligt organisationen, är möjligheterna inom marknaden för persontransporter. AllRail varnar för risken att Europa slår i backen om kontinentens järnvägsoperatörer börjar använda misslyckade modeller från det förflutna, bland annat när tågtrafiken blir ännu mer beroende av statliga subventioner. Som exempel hänvisar Allrail till den österrikiska statliga järnvägsoperatören ÖBB Nightjet som har en dominerande ställning på den europeiska marknaden för nattåg. ÖBB lobbade för subventioner från Nederländerna. Exemplet visar enligt intressegruppen att statliga subventioner är kontraproduktiva eftersom de hindrar nya, innovativa, privata järnvägsoperatörer från att komma in på samma marknad. Enligt AllRail lobbar SBB också för nattåg “via marknadsförvrängande individuella subventioner”. Innovativa privata operatörer visar att subventioner inte är nödvändiga, säger intressegruppen. - RegioJet, Snälltåget, Leo Express och andra privata europeiska järnvägsföretag arbetar redan med en kundfokuserad strategi och olika produktalternativ, inte genom marknadsförvrängande subventioner. För att skapa lika villkor kräver AllRail en sänkning av infrastrukturavgifterna för alla fjärrtågslinjer som har liberaliserats. Organisationen understryker vikten av lika finansieringsalternativ för leasing eller köp av rullande materiel. - Integrerad biljettförsäljning för regionala, nationella och privata järnvägsoperatörer kan expandera antalet nattåg i Europa, anser Allrail. Hyperloop bygger världens första fjärrdistans teststräcka i Saudiarabien Text: Markku Björkman Virgin Hyperloops projektledning tillkännagav den 24 juli att företaget har inlett ett utvecklingssamarbete med Saudiarabiens ekonomiska stadsmyndighet (ECA) för att genomföra en studie om världens längsta test- och certifieringsfärdigt hyperloopsträcka, samt ett forsknings- och utvecklingscenter. Dessutom planeras en tillverkningsanläggning för Hyperloopsystem norr om Jeddah. Tillkännagivandet ägde rum vid Virgin Hyperloop Ones huvudkontor i Los Angeles i samband med ett besök av en delegation från Saudiarabiens ekonomiska myndighet under ledning av generalsekreteraren Mohanud A. Helal. Hyperloop-studien kommer att inriktas på området kring King Abdullah Economic City (KAEC), som ligger 160 kilometer norr om en hamn i Röda havet nära Jeddah. Projektet, som kommer innehålla ett 35-kilometer test- och certifieringsspår, syftar till att skapa möjligheter för utveckling av specifika hyperloop-teknologier och utbildning av lokal expertis i Saudiarabien. Syftet är också att studera möjlig kommersialisering och utvidgning. Studien syftar därmed till att underlätta utByggandet av ett landomfattande Hyperloop-nät förväntas ha stor inverkan på Saudiarabiens ekonomi. Bilden visar bygget av en Hyperloop-teststräcka i närheten av Las Vegas. Foto: Hyperloop One vecklingen av lokala hyperloop-försörjningskedjor och accelerationen av innovationskluster över hela det saudiska kungariket. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 9