Transportnytt_4_2022 1
aktuellt Nu får alla yrkesprogram högskolebehörig
het Riksdagen har röstat ja till regeringens förslag om att grundläggande högskolebehörighet ska ingå i alla yrkesprogram. Beskedet glädjer inte minst branschorganisationen Transportföretagen. Volvo tar hem rekordorder på ellastbilar Volvo Lastvagnar i Nordamerika har fått en order på 110 Volvo VNR Electric-lastbilar från Maersk i USA. Affären är totalt sett den största hittills för Volvos eldrivna lastbilar. Beställningen kommer från Performance Team, som är ett dotterbolag till A.P. Moller-Maersk i Nordamerika, och innebär att Volvo totalt ska leverera 126 eldrivna lastbilar till företaget — detta sedan Maersk tidigare beställt 16 fordon av samma modell. De första lastbilarna börjar levereras under det andra kvartalet 2022, och samtliga 126 lastbilar planeras vara i drift senast under första kvartalet 2023. Volvo VNR Electric har en räckvidd på upp till 440 km och energilagring på upp till 565 kWh. Sex batterier kan laddas till 80 % på 90 minuter, fyra batterier på 60 minuter. Volvo VNR Electric tillverkas i Volvo Lastvagnars New River Valley-fabrik i Virginia, som tillverkar alla Volvolastbilar i Nordamerika. De eldrivna lastbilarna ska köra i Kalifornien och användas för en mängd olika transportuppdrag, däribland hamntransporter och lagerdistribution. Globalt har Volvo Lastvagnar satt upp målet att år 2030 ska 50 % av alla lastbilar som säljs vara elektriska. — Vi är fast beslutna att leda skiftet mot eldrivna lastbilar. Volymerna är fortfarande små men vi ser ett snabbt växande intresse i Europa, Nordamerika och även andra delar av världen, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar. De byter från trä till plast Helsingsborgsbaserade frukt- och gröntföretaget Everfresh övergår till att använda returpallar i plast från Svenska Retursystem för sina varutransporter till Coop. Everfresh levererar varje månad cirka 55 000 pallar med frukt och grönt till Coops 800 svenska butiker i landet, och skiftet från trä till plast innebär enligt Everfresh att man gör en årlig besparing på cirka 50 ton koldioxidekvivalenter (mått på utsläpp av växthusgaser). Förutom klimat- och hållbarhetsaspekten — framför beroende på plastpallens betydligt längre livslängd — finns det enligt Everfresh fler orsaker till att byta från trä till plast. Dels avger inte plastpallarna damm eller träflis, vilket ger en bättre arbetsmiljö, dels klasskvalificeras träpallar i olika kvalitée. Ett ytterligare skäl till bytet är enligt livsmedelsaktören att plastpallarna från SRS har en bättre spårhantering. SRS-pallarna är försedda med RFID-taggar och Everfresh blir först med att läsa av taggarna. — Härligt! Tillsammans med stora delar av näringslivet i övrigt har vi uthålligt och på olika sätt drivit den här frågan i övertygelsen om att automatisk högskolebehörighet stärker yrkesutbildningarnas status och därmed deras attraktionskraft. Att riksdagen nu ställer sig bakom frågan är en stor vinst för morgondagens elever och för näringslivets kompetensförsörjning, säger Caj Luoma, Transportförretagens chef för kompetensförsörjning, i ett pressmeddelande. Enligt Transportföretagen behöver fler ungdomar söka sig till yrkesutbildningar som leder till jobb i transportnäringen — detta mot bakgrund av transportsektorns rekryteringsbehov. — Riksdagens beslut är en viktig pusselbit i att långsiktigt stärka svensk yrkesutbildning. Från Transportföretagens sida vill vi se flera reformer dom kommande åren. Bland annat att branschen kan få större inflytande över innehållet i den gymnasiala utbildningen samt att den dimensioneras efter arbetsmarknadens behov, kommenterar Caj Luoma. Ändringarna i skollagen börjar gälla den 1 januari 2023 och tillämpas första gången på utbildningar som startar höstterminen 2023. Fotnot: Bristen på lastbilsförare är stor och på sidan 22 kan du läsa mer om några av de ungdomar som går på transportgymnasiet för att utbilda sig till yrket. Kyllager, Fryslager, Torrlager, 16 000 pallplatser – hur många behöver du? Kompletta logistiklösningar. www.Gbgfryshus.se 031 19 54 65 10 NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT Volvo Lastvagnar