Transportnytt_4_2022 1
transportbilsnytt Redaktör: Christer Andersson El
ektroniskt styrd luftfjädring intressant Daily-nyhet En ny elektronisk luftfjädring är den mest intressanta nyheten när den senaste generationen Iveco Daily nu hittat till Sverige. Resten är smärre förändringar på en bil som redan var bra. Om det inte vore för en helt ny front skulle nya Iveco Daily passera obemärkt. Få förare lär känna att motorerna uppgraderats till Euro 6-D Final, att Euro VI-E. 2,3-litersdieseln uppges dra 5 procent mindre och att vridmomentet har ökats med 15 procent. Den har samma tre effektuttag som tidigare, liksom de tre versionerna av 3,0-litersmotorn. Dessutom fortsätter Iveco med den till gasdrift konverterade 3,0-liters bensinmotorn. Iveco är ensamma om att erbjuda gasdrift från fabrik sedan Fiat lagt ner gasen och VW slutat utveckla gasmotorn. Förarstolen har försetts med minnesskum mitt i sittdynan. Jättebra, men hade man inte talat om det hade vi knappast märkt det. I övrigt inför man Iveco Driver Pal, en Alexabaserad röstassistent via vilken föraren förhoppningsvis kan kommunicera både med den egna bilen och andra förare. Så till den tunga nyheten kallad Air-Pro. En En helt ny grill visar att Iveco Daily förnyats inför 2022. Här i den populäraste skåpstorleken på 12 kubikmeter. luftfjädring monterad på bakaxeln och försedd med elektronisk styrning. Luftfjädringen anpassar sig efter behov och är avsedd att öka komforten och hålla konstant nivå. Den har tre körlägen för last, auto och komfort samt en minnesfunktion som kommer ihåg höjden vid exempelvis dockning. En vakuumtank gör att det tar 10 sekunder att höja fjädringen till sin högsta position. Fjädringens läge visas i en display och fjädringen manövreras antingen via ett vridreglage till vänster på instrumentpanelen eller bak i skåpet. Dessutom har systemet så kallade intelligenta stötdämpare på båda axlarna. Dämpare som justerar sig själva var tionde millisekund via information från sensorer. Ras för lätta lastbilar under första kvartalet Lätta lastbilar minskade med 41 procent under första kvartalet och med 60 procent under mars. Två förklaringar är att mars 2021 var en rekordmånad och att bilindustrin inte kan leverera bilar på grund av komponentbrist. I Mobility Swedens nyregistreringsstatistik noterar vi ett försäljningsras för lätta lastbilar under mars månad på anmärkningsvärda 60,3 procent. Bottennappet har sin främsta förklaring i att motsvarande månad förra året slog försäljningsrekord med 8 680 bilar, vilket ska jämföras med årets 3 443. Resten av tappet har flera orsaker, men tungt vägande är den komponentbrist som påverkar dagens bilproduktion och som gör att biltillverkarna sedan snart ett år inte kunnat möta kundernas efterfrågan. Leveranstider på runt ett år är vanligt för populära bilmodeller. Ser vi till första kvartalet är minskningen 40,6 procent, eller 8 109 registreringar, att jämföra med 13 643 under 2021. Antalet eldrivna lätta lastbilar i Sverige är försvinnande litet. Med ett kraftigt ökande modellutbud i kombination med att de batteridrivna bilarna fått ökad räckvidd vinner dock elbilarna mark. Under mars registrerades 337 eldrivna lätta lastbilar. Under det första kvartalet registrerades 872 mot 331 under första kvartalet 2021. Skärpningar i bonus malus-systemet väntas slå hårt mot lätta lastbilar under året vilket föranledde Mobility Sweden att sätta en låg prognos för 2022. Nu skriver man ner denna ytterligare från 44 000 till 40 000 bilar. — Den bakomliggande orsaken till detta är kriget i Ukraina, förklarar Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden. Få ett bättre flöde med våra kollaborativa robotar från Agilox. Agilox One är en IGV och hanterar en lastvikt upp till 1000 kg och kan förflytta sig i sidled. info@cobots.se - 019-500 07 70 - www.cobots.se 16 NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT Christer Andersson