Transportnytt_4_2022 1
tema tredjepartslogistik Kuehne+Nagels senaste TP
L-etablering ligger i Torsvik söder om Jönköping, där man nu vidareutvecklar sitt samarbete med it- och logistikföretaget Samsung SDS. Kuehne+Nagel flyttar fram sina TPL-positioner Logistikkoncernen Kuehne+Nagel storsatsar på sin tredjepartslogistik i Sverige. Den senaste etableringen i Jönköping är en del av en offensiv tillväxtplan. Text: Lars Andersson F 20 ör Kuehne+Nagel i Sverige är tredjepartslogistiken, som också kallas kontraktslogistik eller kort och gott TPL, än så länge ett mindre affärsområde sett i relation till de övriga tre områdena sjöfrakt, flygfrakt och bilfrakt. Verksamheten har dock vuxit och kommer sannolikt att växa ytterligare framöver. — Ja, vi gör en offensiv satsning och har flyttat fram positionerna de senaste åren. Vi har en tydlig tillväxtplan för var vi ska etablera nya lager i Sverige framöver för att kunna täcka in och erbjuda bra tjänster till våra kunder, säger Tobias Laurén, vars titel ”Contract Logistics Director för Kuehne+Nagel Sverige” innebär att han är ansvarig för all kontraktslogistik hos företaget i Sverige. Den senaste etableringen inom TPL-verksamheten är i Torsvik cirka 15 kilometer söder om Jönköping, där man sedan i höstas hyr 15 000 kvadratmeter av en nybyggd lagerfastighet, uppförd och ägd av logistikaktören Logicenter. Den nya etableringen innebär att man utökar sitt TPL-samarbete med it- och logistikföretaget Samsung SDS, som är en del av Samsunggruppen och som man arbetat ihop med i över tio år. — Vi hanterar allt från inleveranser till lagerhållning, e-handel och vidare distribution ut på den nordiska marknaden, säger Tobias Laurén och fortsätter: — Torsvik är en idealisk plats för den här typen av anläggning och verksamhet. Vi jobbar ju mycket med stora, globala kunder, och de letar ofta efter en lösning som ska passa för hela Sverige och ibland även Norden. Då vill man ha ett centralt lager varifrån man kan distribuera ut sina varor och sitt gods till kunderna. Då är Jönköping ett väldigt bra och attraktivt läge. Enligt Tobias Laurén handlar det NR 4- 2022 TRANSPORTNYTT Kuehne+Nagel