Transportnytt_4_2022 1
18-åriga Gry Larson tar examen från transportgymn
asiet i år och har redan fått erbjudande om jobb som lastbilsförare efter examen. Ytterligare exempel som illustrerar att tjejerna är på väg in i lastbilsföraryrket på allvar: på 34 av landets 92 transportgymnasier är det minst 40 procent kvinnliga elever, och på 40 av skolorna är det minst hälften kvinnliga elever. En av dessa skolor är Mimers Hus i Kungälv, där Gry Larson alltså går, och där 52 procent av eleverna är tjejer. — Förr kanske vissa tyckte det var konstigt att tjejer skulle bli lastbilsförare, men det har ändrats. Kanske beror det på att samhället i stort och vissa normer har förändrats, för idag är det inga konstigheter att tjejer precis som killar går på transportgymnasiet, säger Gry Larson, som gjort praktik på flera olika ställen. — Visst, det har varit mycket gubbar på mina praktikplatser, men det har också varit en del tjejer. Och jag har inte upplevt något jobbigt direkt, det har mest varit typ 50-åriga män som sagt ”du som är en så liten tjej, klarar du verkligen det här?”. Men det kan ju vara av omtanke också och att de faktiskt är lite imponerade över att vi klarar alla moment. Gry Larson berättar att hon inför sin examen i vår redan har fått jobberbjudande från de praktikplatser hon varit på. — Jag har bland annat varit på Renova, där de sa ”hör av dig till sommaren”. Jag har Andelen tjejer på transportprogrammet 2015: 2016: 2017: 2018: 2019: 2020: 2021: 2022: 16 % 21 % 19 % 27 % 22 % 27 % 27 % 33 % NR 4 - 2022 TRANSPORTNYTT Fordons- och transportprogrammet Fordons- och transportprogrammet finns på 92 skolor över hela landet. Inför årskurs 2 väljer eleverna mellan fyra olika inriktningar, och på inriktningen transport antogs inför innevarande läsår 2 114 elever. Andelen elever med godkänd examen läsåret 2020/2021 var 83,4 procent. 23 ”Mamma och pappa blev förstås jätteglada när jag berättade om mina planer”, säger 18-åriga Emelie Lönn, som går i tvåan på transportgymnasiet. också fått erbjudande om att köra Ica-bil, men där är det distribution och mer stresssigt och det är jag osäker på om jag vill jobba med, säger Gry Larson, som snarare siktar mot bland annat schakt- och beläggningssektorn. — Jag vill prova på det mesta, och hade gärna även kört mjölkbil för typ Arla. Jag vill helst jobba dagtid, och kanske även kvällar och helger, men vill inte jobba så att jag är borta hemifrån alltför länge, säger hon och tillägger: — Jag tror nog jag får jobb direkt vid examen. Det gäller bara att välja. I likhet med Gry Larson hade även 18-åriga Emelie Lönn, som går i tvåan på Mimers Hus, viss påverkan från lastbilsföraryrket med sig hemifrån inför valet till gymnasiet. — Min storebror har gått här och kör lastbil nu, han fick jobb direkt efter skolan. Han var jättenöjd med utbildningen, så mamma och pappa blev förstås jätteglada när jag berättade om mina planer, säger hon och berättar vad som lockade med utbildningen och det blivande yrket: — Jag vill jobba med något praktiskt och träffa mycket folk, inte sitta vid en dator. Emelie Lönn håller med Gry Larson om att det numera är mer accepterat med kvinnor som lastbilschaufförer, att ”man får jobba med vad man vill idag” och berättar att även hon har blivit bra behandlad på sin praktik. — En del gubbar är ju lite… gubbiga, men det är rätt harmlöst. Emelies klasskompis Gerda Börjesson hoppar in i samtalet och berättar att det var ”ganska självklart” för henne att söka hit. — Jag tyckte det verkade vara ett bra jobb och jag trivs jättebra här. Helst vill jag köra timmer när jag är färdig, det verkar roligt och självständigt, och det verkar vara kul att vara ute på småvägar i skogen. Och jag hoppas få jobb direkt efter skolan, säger hon och anger en förklaring till varför hon tror att fler tjejer söker sig till yrket idag: — Det är inte så fysiskt tungt som det kanske var förut. Och idag finns det ju mycket hjälpmedel för det mesta man gör. Att de kvinnliga eleverna har ökat i antal på Mimers Hus är något som tjejernas lärare Linda Jansson sett med egna ögon. Hon gick själv på skolan 2004-2007, och då var det bara hon plus en ytterligare tjej som gick på transportutbildningen. Efter att ha arbetat som lastbilsförare ett antal år efter gymnasiet sadlade hon om och är alltså idag lärare på sin gamla skola i Kungälv. — Jag började jobba som lastbilsförare för ett åkeri som körde för GLC, och då var det bara jag och ytterligare ett par, tre kvinnliga förare där. Men från och med 2010 började det ändras, då märkte jag att det blev allt fler kvinnor i branschen, säger hon och tillägger: — Jag har alltid blivit bra bemött som kvinnlig förare. Det enda jag råkade ut för under mina tio år i branschen var att en ung kille tyckte jag tog för lång tid på mig